Khamis, Julai 16, 2009

Travelog Falak (siri 3)

Peserta muslimat cuba untuk mengendalikan alat iaitu kompas prasmetik

Bismillah...


14/07/2009 : Para peserta kursus ini telah diperkenalkan bagaimana menghitung azimut kiblat, pengenalan dan amali penggunaan kompas dan tedeolit dan taklimat mengenai Garis Panduan Penentuan Arah Kiblat Negeri Sabah serta Manual Praktikum Kiblat.


HITUNGAN AZIMUT KIBLAT


Dr. Baharuddin (sifu falak saya) memeriksa kerja - kerja pengiraan azimut kiblat yang dikira oleh peserta

Setelah peserta mahir dalam pencarian koordinat sesuatu lokasi dengan menggunakan peta maka peserta telah dapat menghitung azimuth kiblat dengan menggunakan rumuz (formula).

PENGENALAN DAN AMALI PENGGUNAAN KOMPAS DAN TEDEOLIT



En. Ahmad Taupan (sifu falak saya) menerangkan tatacara penggunaan kompas prasmetik dan tedeolit

Para peserta telah didedahkan alat - alat yang digunakan bagi kerja - kerja penentuan arah kiblat seperti Kompas dan Tedeolit. Pendedahan ini penting bagi persediaan slot praktikal pada esok hari.

Peserta muslimat cuba mengendalikan tedeolit

TAKLIMAT GARIS PANDUAN PENENTUAN ARAH KIBLAT NEGERI SABAH

Pengendalian tedeolit oleh para peserta muslimin

Pada taklimat ini saya telah menyampaikan garis panduan tersebut atau dikenali dengan prosedur penentuan arah kiblat. Tujuannya, agar semua para peserta mengetahui garis panduan tersebut dan segala tindakan bagi menentukan arah kiblat sesuatu masjid atau surau dan permis sendiri dapat mengikut saluran yang sebenar. InsyaAllah saya akan jelaskan dan makumkan kepada pembaca mengenainya pada tulisan akan datang. Alhamdulillah, para peserta semakin berminat dengan slot - slot tersebut.

Sekian.

0 ulasan:

Catat Komen