Khamis, Julai 23, 2009

Rukyah Hilal Sya'aban 1430H

Bismillah...

22 Julai 2009 bersamaan 29 Rejab 1430 H kru - kru Unit Falak Syarie, Pejabat Mufti Negeri Sabah bersama dengan Unit Istinbath dan Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia Cawangan Sabah (JUPEM) telah turun merukyah hilal sya'aban 1430H bertempat di Balai Cerap Al-Biruni Negeri Sabah, Tg. Dumpil, Putatan, Sabah. Aktiviti rukyah kali ini turut diserikan dengan kehadiran S.S Datuk Hj. Ahmad Alawi Hj. Adnan, Mufti Kerajaan Negeri Sabah.


Sebelah pagi di tempat yang sama diadakan juga cerapan gerhana matahari. Jika berdasarkan dengan hisabiah, ketinggian anak bulan di atas ufuk adalah 2 darjah 40 minit 17 saat ketika matahari terbenam. Mengikut kajian dan rekod amat sukar untuk hilal kelihatan sekiranya ketinggian hilal kurang daripada 3 darjah. Kebetulan pula cuaca kelmarin kurang baik dengan keadaan ufuk yang dipenuhi dengan awan tebal.


Walaubagaimanapun, berdasarkan dengan kriteria imkanur-rukyah maka hilal tersebut telah memenuhi ketetapan imkanur-rukyah iaitu umur hilal telah melebihi 8 jam ( hilal kelmarin 8 jam 15 minit ) dan jarak lengkung k matahari tidak kurang daripada 3 darjah ( hilal kelmarin 3 darjah 34 minit 54 saat ). Oleh itu, 01 Sya'aban 1430H jatuh pada 23 Julai 2009 (khamis).



Sedar tak sedar hanya tinggal tak sampai sebulan lagi kita akan bertemu dengan Ramadhan. Moga Allah SWT pilih kita agar kita diketemukan ramadhan tahun ini.

" Ya Allah berkatilah kami pada bulan rejab dan sya'aban dan sampaikanlah kami pada bulan ramadhan ".

Wallahu'alam.

0 ulasan:

Catat Ulasan