Isnin, Julai 13, 2009

Travelog Falak (siri 2)


Bismillah...

Slot kuliah 1 bermula jam 2 - 4 petang iaitu mengenai GLOB BUMI (Penentuan Arah Utara dan & Penggunaan Kompas/tedeolit). Saya melihat peserta - peserta masih lagi dalam keadaan cuba memahami mengenai tajuk ini.

Mencari koordinat sesuatu lokasi menggunakan PETA

Secara ringkasnya, kuliah ini menekankan tentang asas sebelum pengiraan azimut arah kiblat. azimut adalah arah yang diukur dari utara mengikut jam. Sebelum nilai azimut arah kiblat diperolehi maka koordinat sesuatu lokasi perlu diketahui. Untuk mendapatkan koordinat, sekarang ini sudah terdapat perisian mengenainya. Namun dalam kursus ini para peserta diajar secara manual dengan menggunakan peta bagi mendapatkan koordinat. Nampaknya ada juga peserta berkerut dahi.

Selain itu, penentuan arah utara juga memainkan peranan penting bagi mendapatkan arah kiblat. Ada beberapa kaedah bagi mendapatkan arah utara :

1. Garis Tengahari Dengan Kaedah Tongkat Istiwa

Kaedah tradisional ini adalah bagi mendapatkan arah utara/selatan. Jika kaedah ini dipraktikkan, arah kiblat yang tepat akan diperolehi. Nanti saya akan ceritakan kaedah ini pada kesempatan akan datang.

2. Menggunakan Kedudukan Istiwa Bintang dan Buruj.

Tentu anda pernah mendengar bintang POLARIS atau QUTBI. Bintang ini menunjukkan arah utara tepat. Buruj Orion adalah bintang yang berderek tiga yang mana satu menghala ke timur dan satu lagi ke barat. Jika kita di Malaysia maka buruj orian menghala ke barat itulah arah kiblat kita.

Kedudukan buruj orion yang menghala ke barat (kiblat)

3. Utara Benar Melalui Cerapan Matahari

Ini hanya dapat ditentukan dengan menggunakan peralatan moden seperti tedeolit atau total station. Kaedah ini banyak diguna pakai oleh Juru ukur tanah di Malaysia.

Itu secara ringkasnya bagi mendapatkan kedudukan utara yang mana kedudukan ini amat penting untuk mendapatkan kedudukan arah kiblat sebenar.

Peserta Muslimat pun ada

Slot malamnya pula kuliah 2, jam 7.30 - 9.30 malam bertajuk BACAAN / GUNAAN PETA DAN HITUNGAN AZIMUT KIBLAT. Slot ini melatih peserta untuk mendapatkan koordinat sesuatu lokasi menggunakan peta Sabah yang disediakan secara manual. Alhamdulillah setelah melalui slot kuliah 1 maka nampak la juga peserta sudah mula memahami asas pengiraan azimut kiblat.


2 slot pada hari ini hanyalah asas bagi memahami macam mana pengiraan arah kiblat dilakukan walaupun sebenarnya pengiraan arah kiblat belum dilakukan. InsyaAllah esok bermulalah pengiraan arah kiblat seterusnya bagaimana penandaan arah kiblat di sesuatu lokasi dan akan melatih para peserta menggunakan alat - alat (instrumen) dalam penentuan arah kiblat.

Wallahu'alam.

0 ulasan:

Catat Komen