Ahad, Julai 05, 2009

Bantuan Mangsa Kebakaran

Kesan Rumah yang terbakar

Bismillah...

05 Julai 2009 : jam 10.00 pagi saya bertolak ke Kelombong, Kota Kinabalu bersama seorang anggota Yayasan Amal Malaysia Cawangan Sabah iaitu Ust. Redwan ( setiausaha ) bagi menyampaikan bantuan kepada mangsa kebakaran yang berlaku 3 hari lepas.

Bunga - bunga juga turut terbakar

Ust. Yahya meneragkan sesuatu kepada Tn. Hj. Khairan turut diperhatikan oleh Ust. Fawwaz

Turut hadir rombongan YAM ialah Tn. Hj. Khairan (Pengerusi YAM), Ust. Fawwaz (ketua Biro Kemanusiaan & Relif) dan dibantu Oleh Ust. Yahya yang rumahnya berhampiran dengan lokasi kebakaran.

Khemah sementara

Lokasi kebakaran adalah berhampiran dengan Taman BDC, kelombong. Satu deret rumah panjang 8 pintu yang dihuni oleh beberapa keluarga pekerja nursery ( landskip untuk bunga-bunga) hangus terbakar. Penghuni pula terdiri daripada pekerja - pekerja warganegara dan warga asing dan ada yang beragama Islam dan non muslim. Sempat juga saya menemu ramah seorang mangsa, saya bertanyakan adakah ada mana - mana pihak yang datang membantu. Dia menjelaskan ada seorang orang putih datang mendapatkan senarai barang - barang yang mereka perlukan, tapi sehingga hari ini belum datang lagi barang - barang tersebut. Itu tak kisah bagi saya, yang menjadi persoalan di mana NGO'S Islam ?

Sumbangan disampaikan kepada mangsa kebakaran

Alhamdulillah, atas dasar kebajikan dan kemanusiaan YAM Cawangan Sabah telah menyumbangkan sumbangan yang berbentuk barang - barang dapur dan pakaian - pakaian. Pengerusi YAM sempat juga memberikan kata - kata semangat kepada pekerja yang ditimpa musibah ini dengan bersabar apa yang berlaku dan sentiasa bermuhasabah diri agar dapat meneruskan kehidupan dengan memohon hidayah kepada Allah SWT.

"BERAMAL KERANA ALLAH"

Sekian.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kebakaran di Kg Dumpil kamu nda ziarah ka

Catat Ulasan