Jumaat, Julai 17, 2009

Islam di China , di negara lain bagaimana ?


Bismillah...

Islam di China , di negara lain bagaimana ?

Umat Islam di Malaysia ini hanya bangkit menyatakan kemarahan apabila media massa mendedahkan sesuatu peristiwa seperti rusuhan di Xinjiang , China. Sebelum ini ramai umat Islam di Malaysia ini tidak tahu menahu mengenai kewujudan Xinjiang apatah lagi umat Islam di sana.

Pertubuhan Islam di Malaysia ini harus konsisten membela umat Islam di seluruh dunia bukan menunggu sesuatu isu itu diketengahkan dalam media. Apatah lagi media tersebut bukan dari media Islam.

Keutamaan juga harus diletakkan akan negara mana umat Islam di Malaysia ini harus memberikan tumpuan. Sudah pasti ialah jiran yang terdekat apatah lagi serumpun bangsa.

Bagaimana rumpun bangsa Melayu yang beragama Islam di selatan Thailand , mereka dibunuh ketika solat dalam masjid ? Bagaimana pula umat Islam rumpun Melayu di selatan Filipina , masjid mereka digunakan sebagai markas tentera.

Setiap hari penindasan terhadap umat Islam berlaku. Media yang dikuasai oleh orang Islam harus memainkan peranan untuk mengetengahkan isu ini. Bukan menunggu media asing yang mempunyai agenda mereka tersendiri.

Kenapa berita penindasan umat Islam di Xinjiang menjadi tajuk utama sedangkan umat Islam di Aghanistan di bom menggunakan peluru berpandu dan “drone” (pesawat tanpa juruterbang) , begitu juga di Palestin ?

Pertubuhan Islam di Malaysia ini harus menjuarai isu hak asasi manusia dan demokrasi dalam mempertahan hak umat Islam di serata dunia, tanpa perlu menggunakan kekerasan. Ruang untuk diplomasi , muzakarah , publisiti , dialog masih banyak belum diteroka.

Kesimpulannya ialah isu pembelaan umat Islam di seluruh dunia tidak sepatutnya dijadikan bermusim apabila ianya diketengahkan oleh media asing. Ianya sepatutnya satu usaha yang berterusan melalui sumber media Islam yang boleh dipercayai.

Rozmal bin Malakan, Seremban
http://waghih. blogspot. com

Alhamdulillah, Di Kota Kinabalu pada hari ini
Satu himpunan aman bagi membantah kerajaan China terhadap pembunuhan umat Islam di Xinjiang telah diadakan di perkarangan Masjid Bandaran Kota Kinabalu, tengahari tadi selesai solat fardhu Jumaat.


Himpunan itu diketuai oleh Lahirul Latigu selaku Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah dan Abd Hamid Abu Bakar (YDP PAS Putatan) bersama kira-kira 100 ahli mereka, menarik perhatian 400 jamaah yang selesai menunaikan solat di masjid berkenaan. Seperti yang telah dilaporkan oleh...klik di sini..

Walaupun perhimpunan ini dianjurkan oleh PAS namun orang yang hadir pada perhimpunan tersebut terdiri daripada mereka yang berbeza parti politik dan kehadiran mereka adalah di atas dasar persaudaraan dan pembelaan serta rasa sokongan mereka terhadap saudara seISLAM yang di tindas dan dizalimi di seluruh dunia terutama umat Islam di Xinjiang, China ketika ini.

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar.

0 ulasan:

Catat Ulasan