Ahad, Mac 29, 2009

Laporan Cerapan Hilal Rabi'ul Akhir 1430H

Bismillah...

alhamdulillah petang 27 Mac 2009 bersamaan 30 Rabi'ul Awal 1430H Jumaat lalu saya telah mencerap anak bulan rabi'ul akhir 1430H di Balai Cerap Al-Biruni Negeri Sabah, Tanjung Dumpil, Putatan,Sabah bersama dengan krew - krew yang lain.

Kawasan cerapan dibasahi dengan hujan

Krew daripada Pejabat Mufti, JUPEM dan Unit Sains & Teknologi sedang set peralatan Cerapan

Aktiviti cerapan bermula jam 5.00 petang. Keadaan cuaca ketika itu hujan gerimis. Terdetik dalam hati, macam tak de harapan je nak nampak anak bulan ni. Jika dilihat dari segi Hisabiahnya (kiraan) macam ada harapan je nampak anak bulan kerana ketika matahari terbenam umur anak bulan dah 18 jam lebih, jarak lengkungnya ke matahari melebihi 3 darjah dan ketinggiannya pula 5 darjah lebih. Dari segi rekod kenampakkan anak bulan tak pernah nampak jika ketinggiannya di bawah 8 darjah melainkan ketinggiannya 8 darjah ke atas.

sedang set teleskop

Keadaan Ufuk sebelum matahari terbenam

Alhamdulillah dalam jam 6.15 petang hujan telah berhenti dan kami telah bersedia untuk mencerap dengan mendirikan alat cerapan iaitu Total Stations dan Teleskop.

Teleskop

Total Station

Dalam khusyuk mencerap dan mengharap ada peluang untuk dapat melihat anak bulan, cuaca pula tak mengizinkan dengan keadaan berawan tebal.

sedang mencerap anak bulan

Tak pe... jangan kecewa bulan depan kita usaha lagi ye..

kesimpulannya, anak bulan tak kelihatan disebabkan awan tebal. Tunggu cerapan hilal Jamadil Awal bulan depan pula... insyaAllah laporan dan cerita fa
lak akan menyusul...

Wallahu a'alm.

0 ulasan:

Catat Ulasan