Isnin, Mac 23, 2009

Jalan - Jalan cari Buku

Bismillah ...

Alhamdulillah, pada sabtu lepas 21 Mac 2009 lalu saya ke kedai buku ETON'S, Centre Point, Kota Kinabalu merupakan kedai buku yang tersohor juga di Kota Kinabalu ni. Tujuannya saya nak cari kamus Bahasa Arab mulanya saya cari di kedai buku Golden di Wisma MUIS tetapi tidak ada yang rasanya sesuai.

Selesai mencari kamus di kedai tersebut, saya dan keluarga menuju ke parking kereta. sebelum tu kami terdengar pula bunyi bising kat tingkat bawah, dalam kepala terfikir pula konsert apa pula yang ada ni, jenguk - jenguk dari tingkat 3 rupa-rupanya ada pameran buku. Saya dan isteri ambil peluang dan terus ke bawah. Seronok dapat tengok buku - buku. Rasanya banyak juga syarikat penerbit yang turut serta contohnya Dewan Bahasa dan Pustaka, USIM ( Universiti Sains Islam Malaysia, UKM, UPSI, PTS dan KHALEEFA.

Alhamdulillah sempatlah juga beli dua buah buku karangan Ust Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri terbitan USIM bertajuk INTEGRITI DALAM ISLAM dan FATWA DAN MUFTI. Buku FATWA DAN MUFTI dah kehabisan stok, walaubagaimanapun saya beli juga dan pihak penerbit akan poskan kepada saya. Memang dah lama cari karya Ust. Dr. Zulkifli ni sebab saya kagum dengan ilmu beliau, bila mengeluarkan sesuatu pendapat akan disertakan dengan dalil berserta kitab rujukan dan pengarangnya, cara penyampaian sama dengan Ust. Zahazan Muhamed. Apabila membaca buku INTEGRITI DALAM ISLAM saya rasa cukup bermakna kerana kupasan yang mantap berserta dalil - dalil daripada kitab - kitab muktabar dan juga disertakan biodata setiap perawi dan para sahabat yang meriwayatkan hadis. Memang sesuai sangat sesiapa yang inginkan integriti acuan Islam dan kitab tersebut sesuai dijadikan manhaj bagi pembentukan integriti yang sebenar.


INTEGRITI DALAM ISLAM - Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri


Sedikit biodata Ust. Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri yang berasal dari Terengganu. Sarjana Muda (BA) dari Universiti Islam Madinah bidang Syariah. Talaqqi kitab dengan ramai ulama di Madinah antaranya kitab hadis Sahih Muslim, Bhulughul Maram dan beberapa kitab Fiqh 4 Mazhab. Kemudiannya sambung belajar peringkat MA di Syria dan di sana beliau berdamping dengan tokoh - tokoh ulama terkenal seperti Syekh Dr. Mohd. Sa'id Ramadhan al-Buti dan Abdul Latiff Fartur. Menyambung pelajaran peringkat PHD di Universiti Sains Malaysia dibawah bimbingan Dr. Radzi. Sekarang sebagai pensyarah Syariah dan Undang - Undang di USIM dan menjadi Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Sembilan, Terengganu dan Pengerusi Majlis Syariah Bank Pertanian Malaysia (sejak 2006).



0 ulasan:

Catat Ulasan