Isnin, April 27, 2009

Kembara Falak 27-30 April 2009

Bismillah...

Destinasi Kembara falak kali ini adalah daerah Tawau dan Lahad Datu bagi menentukan arah kiblat Hotel Promenade Tawau dan Masjid Kg. Bengkusung di Pulau Sebatik Tawau serta Hotel De Dean Lahad Datu.

Jalan Kimanis - Keningau merentasi banjaran crocer

En. Sulaiman Pilot setia PMNS

Saya bersama seorang lagi staf di Unit Falak Syarie iaitu Ust. Mohd. Salam dan Pilot setia kami En. Sulaiman melalui jalan Sepulut - Kelabakan untuk ke Tawau. Keadaan jalan adalah lebih baik sebelum ini yang pernah saya lalui pada tahun 2006 yang lalu. Walau bagaimanapun hanya kereta jenis 4 x 4 Four Whell sahaja yang sesuai bagi jalan tersebut.

Sempat juga singgah Masjid Nurul Hidayah, Nabawan

Tawau jauh lagi rupanya dari Sook

Perjalanan kali ini meletihkan tapi menyeronokkan dan dapat melihat pemandangan yang indah - indah sepanjang perjalanan dan sempat juga saya mengambil gambar untuk tatapan bersama agar timbul rasa keimanan dalam diri di atas KEAGUNGAN Allah SWT mencipta makhluk - makhluknya. Malam kami menginap di Hotel Promenade Tawau dan terus beroperasi menentukan arah kiblat di hotel tersebut dan InsyaAllah hari ini kami ke Pulau Sebatik dan ini merupakan pengalaman pertama saya ke sana.

Gambar - gambar yang sempat ambil ketika dalam perjalanan dari Kota kinabalu ke Tawau melalui jalan Sepulut - Kelabakan :-

Keadaan jalan Sepulut-Kelabakan masih berbatu kecil

Sekali sekala kami berselisih dengan lori mengangkut balak

Salaron Taka namanya macam rumah panjang jalan Sepulut - Tawau

indahnya awanSinggah makan sup tulang... restoran ini memang masyhur dengan sup tulang di merotai

Singgah solat Jama' Ta'khir di masjid raya, Tawau

Kenderaan kami

Operasi penentuan arah kiblat Hotel Promanede, Tawau.

0 ulasan:

Catat Komen