Isnin, Ogos 24, 2009

Ihya' Ramadhan di Kota Belud

Bismillah....

Tahun ini Yayasan Amal Malaysia Cawangan Sabah meneruskan program tahunan iaitu Ihya' Ramadhan. Sebagai muqaddimah Ihya' Ramadhan YAM Cawangan Sabah, Kg. Kayu Putih dan Kg. Tamau, Kota Belud menjadi destinasi pertama. Hari ahad 23 hb hari ke 2 Ramadhan. Rombongan kami diketuai oleh Tn. Haji Akria selaku Timb. Pengerusi YAM Cawangan Sabah.

Saya bertolak bersama rakan - rakan Ust. Redwan (S/U) , Saudara Anuar (Bendahari), Ust. Abu Bakar dan Hamka dari Taman Pasir Putih, Putatan menaiki TOYOTA UNSER pada jam 2.30 petang. Kami singgah di Surau Kg. Tenghilan, Tuaran untuk solat asar. Sampai di Kg. Tamau, Kota Belud kira-kira jam 4.40 petang. Rombongan lain YAM, Ust Hj. Nahar Matamin (Naib Pengerusi 1, YAM Cawangan Sabah), Ust. Fawwaz, Aswadi dan KY.

Tn. Hj. Akria memulakan majlis.

Tazkirah ringkas berkisar tentang Ramadhan..

Di Surau Kg. Tersebut Tn. Hj. Akria sedia menunggu bersama - sama dengan penduduk kampung dan sebenarnya Tn. Hj Akria adalah anak jati kampung ini. Acara Ihya' Ramadhan ini dimulakan oleh Tn. Hj. Akria kemudiannya sesi tazkirah yang disampaikan oleh saya sendiri dalam tempoh masa 20 minit. Selepas itu, acara penyampaian sumbangan dan zakat kepada penduduk kampung yang terpilih layak untuk menerima zakat dan sumbangan. Wang Zakat yang diberikan adalah daripada Syarikat Tn. Hj. Akria sendiri dan sumbangan yang diberikan adalah berbentuk ubat-ubatan. Untuk makluman, Tn. Hj Akria adalah pemilik bagi farmasi ASLAM yang mempunyai beberapa cawangan di sekitar Kota Kinabalu, Inanam dan Putatan. Orangnya memang pemurah dan komitmen serta perihatin dalam hal - hal keagamaan.

Antara penduduk kampung yang hadir (muslimat) untuk menerima zakat dan sumbangan

Menyampaikan zakat dan sumbangan

Selesai menyampaikan zakat dan sumbangan kami ke Kg. Kayu Putih yang tidak jauh dari Kg. Tamau kira-kira dalam 4 KM. Di sini, rombongan YAM Cawangan Sabah diketuai oleh Ust. Hj. Nahar Matamin, Mantan Imam Besar Masjid Negeri Sabah. Acara dimulakan dengan tazkirah yang disampaikan oleh beliau sendiri kemudiannya penyampaian sumbangan kepada penduduk kampung. Beliau juga turut Iftar (berbuka puasa) bersama dengan penduduk kampung di masjid tersebut.

Masjid Kg. Kayu Putih

Ust. Nahar sedang menyampaikan tazkirah

Antara penduduk Kg. Kayu Putih yang hadir untuk menerima sumbangan

Kami kembali ke Kg. Tamau dan singgah sebentar melihat pantai Kg. Tamau. Dari pantai tersebut boleh kelihatan pulau Mantanani dan Hj. Akria memaklumkan bahawa penduduk di pulau tersebut lebih kurang dalam 500 keluarga.

Seterusnya kami iftar di rumah Tn. Hj. Akria yang tidak jauh dari lokasi surau Kg. Tamau. Iftar bersama dengan penduduk kampung cukup meriah dengan juadah yang menyelerakan sesuai dengan kehidupan kampung macam saya ni. Antaranya, sayur rebung masak lemak ikan masin dan ikan kayu bakar (bukan bakar macam biasa-biasa ni, saya rasa dibakar guna kayu). Alhamdulillah, nikmatnya... teringat masa kecil - kecil dulu, jenis juadah inilah yang sering dihidang oleh ibunda tersayang.


Selepas itu, kami solat maghrib di surau dan solat tarawih bersama dengan penduduk kampung. Solat Isyak diimamkan oleh Tn. Hj Akria sendiri dan tarawih saya yang imamkan. Sebelum itu, saya bertanya kepada Tn. Hj. Akria, di sini tarawih berapa rakaat? jamaah pula yang menjawab, 8 rakaat. Tak pe la kita raikan jamaah di sana.


Selesai solat tarawih, rombongan kami bertolak balik dan Tn. Hj. Akria bersama keluarganya masih di sana. Alhamdulillah misi YAM Cawangan Sabah terlaksana dan InsyaAllah destinasi Ihya Ramadhan seterusnya iaitu ke daerah Pitas jaraknya lebih kurang 130 KM dari Kota Kinabalu pada 29hb Ogos minggu hadapan.

" RAMADHAN YANG SAMA, NATIJAH YANG BERBEZA, SEBAIK - BAIK NATIJAH ADALAH TAQWA"

Wallahu'alam.

0 ulasan:

Catat Komen