Khamis, September 24, 2009

Himpunan Keluarga

Bismillah...

Alhamdulillah baru kali ini berkesempatan nak updatekan blog. Sejak beberapa hari ni line broadband agak slow di kawasan rumah keluarga mertua ni.

Hari raya ke - 2, memang menyeronokkan. Keluarga dan adik beradik isteri seramai 11 orang tambah ayah dan ma 13 orang kesemuanya. Ada yang berkerja di Pulau Pinang, Terengganu, Kuala Lumpur dan jauhnya kamilah yang datang dari Sabah.

Keluarga isteri pula yang ramainya perempuan. Isteri saya anak yang kelima dan yang atas semuanya perempuan maka saya tak de abang ipar bahkan semuanya kakak ipar. Daripada 11 orang adik beradik yang dah kahwin baru 5 orang. Ayah dan ma pula sudah mempunyai 18 orang cucu dan Muhammad Al-Ameen adalah cucu yang ke - 16, InsyaAllah cucu ke - 19 mungkin adik ameen yang akan menyusul akhir disember ni atau awal januari 2010, InsyaAllah.

Aktiviti keluarga pada hari raya ke - 2 ni selain makan ramai - ramai , kami mengambil peluang bergambar ramai - ramai. Apa lagi, para cucu - cucu ni seronoklah dan menunjukkan bermacam - macam aksi. ok, biarlah gambar - gambar di bawah ini yang menceritakannya :

Ayah : Hj. Yusof Muda dan Ma : Hjh Hasnah

Ayah dan Ma bersama menantu... 2 orang tak de..

Anak - Anak Perempuan Ayah Ma

Keluarga Kak Long dan Abe Shad. 5 orang anak dan seorang akan menyusul...

Kak Mah dan Abe Die. 5 orang anak tapi seorang tak de dalam gambar...

Kak Yah dan Abe Ki. 4 orang anak tapi seorang tak de dalam gambar... Kedua - duanya guru mengajar kat Pulau Pinang..

Kak Fizah dan Abe Solah. 3 orang anak. Kak Fizah sebagai guru mengajar kat ganu kito dan abe solah pensyarah kat UDM...

Yang ni keluarga albelurani. setakat ini baru 1 1/2 orang anak... Menantu paling jauh nun di negeri Bawah Bayu.


Yang gambar cucu - cucu ayah bersama mak - mak saudara diaorang...



Kiri : Zaid (HAFIZ dari Kubang Bujuk, Terengganu dan sekarang masih di sana). Yang tengah tu buah hati albelurani. Sebelah Kanan yang senyum lebar tu Halim adik kepada isteri albelurani bekerja sebagai pensyarah di sebuah kolej di Kuala Lumpur..

Itulah kegembiraan di hari raya. Bukan setakat bergembira sahaja tetapi tali silaturrahim terus diperkukuhkan kerana tiada ertinya kita berhari raya jika tali silaturrahim tidak mampu untuk kita perkukuhkan sedangkan mengeratkan silaturrahim itu adalah kehendak dan tuntutan agama. Biarlah lafaz kemaafan "Maaf Zahir dan Batin" itu benar - benar terrealisasi daripada hati yang ikhlas, telus dan tulus.

Sekian.

0 ulasan:

Catat Ulasan