Jumaat, April 22, 2011

Bengkel Kiblat di Uitm Sabah

Bismillah...


Mulanya kami telah menerima permohonan menentukan arah kiblat daripada UiTM Sabah yang diuruskan oleh sahabat seperjuangan Ust. Fuad. Beberapa surau di blok - blok bangunan termasuk masjid UiTM telah ditentusahkan kiblatnya pada bulan Februari.

Memang sudah menjadi kebiasaan apabila saya menentusahkan arah kiblat maka dalam masa yang sama saya turut menjelaskan kaedah penentuan arah kiblat kepada pemohon. Agaknya, Ust. Fuad tertarik dan berminat dengan penjelasan saya maka beliau mencadangkan agar dapat dianjurkan satu bengkel mengenai kaedah - kaedah penentuan arah kiblat. Saya mengalu - alukan cadangan beliau kerana sebelum ini kami juga telah menerima undangan daripada Politeknik Kota Kinabalu untuk mengadakan kursus seperti ini pada tahun lepas.

20hb April maka terlaksanalah bengkel ini dan UiTM merupakan institusi pengajian tinggi kedua yang menganjurkan bengkel arah kiblat yang dikendalikan sepenuhnya daripada Unit Falak Syarie, Pejabat Mufti Negeri Sabah. Bagi pihak kami, kursus / bengkel seperti ini amat dialu-alukan kerana misi kami adalah " MEMASYARAKATKAN @ MERAKYATKAN ILMU FALAK" khasnya di bumi sabah ini.


3 slot dalam pengisian bengkel yang dihadiri 30 orang terdiri daripada pensyarah dan kakitangan UiTM. 2 kertas kerja saya bentangkan :

1. Bengkel pertama : Pengenalan Ilmu Falak dan Arah Kiblat Kesannya Terhadap Ibadah

2. Bengkel kedua : Kaedah - Kaedah Penentuan Arah Kiblat ( Kaedah Tradisional dan Kaedah Moden ).


3. Praktikum. Dilaksanakan dengan menyemak arah kiblat Masjid UiTM dengan menggunakan beberapa instrumen seperti Tedeolit, Total Station dan Kompas Prasmatik.

Objektif dan misi ketika saya menyampaikan ceramah berkaitan falak ( arah kiblat ) sekurang - kurang para pendengar dapat menguasai salah satu kaedah - kaedah penentuan arah kiblat dan dapat dipraktikkan setiap masa termasuklah mereka dapat menentukan arah kiblat di rumah masing-masing.


Alhamdulillah, terima kasih kepada UiTM atas kesudian menjemput kami untuk menjayakan bengkel ini sesuai dengan misi dan visi kami semoga apa yang disampaikan semuanya mendapat manfaat dan ibadah yang dikerjakan khasnya solat dilaksanakan dengan penuh kesempurnaan.

Waallahua'alam.

" MEMASYARAKATKAN DAN MERAKYATKAN ILMU FALAK ".









1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SALAM USTAZ...LEPAS NI NAK JEMPUT USTAZ DATANG UiTM SEGAMAT JOHOR PULAK BOLEH KE?

Catat Ulasan