Rabu, April 06, 2011

Kiblat : Bilik Bedah

Bismillah...


Pernah satu ketika saya pergi menentusahkan arah kiblat di beberapa tempat Hospital Duchess Kent Sandakan.

Seperti yang pernah saya katakan bahawa, pihak Jabatan Kesihatan telah memohon secara rasmi kepada pihak Pejabat Mufti Negeri Sabah agar semua Hospital seluruh Sabah di tentukan arah kiblatnya.

Setakat ini hospital yang telah ditentusahkan kiblatnya berdasarkan permohonan adalah Hospital Daerah Tambunan dan Hospital Duchess Kent Sandakan.

Beberapa lokasi di Hospital Duchess Kent Sandakan ditentukan kiblatnya saya amat teruja apabila dapat memasuki bilik bedah yang terdapat surau di dalamnya untuk ditentusahkan kiblatnya.

Masuk ke dalam tersebut kena melalui beberapa prosedur antaranya memakai pakaian yang telah mereka sediakan.



Ada 2 keadaan yang saya rasai, pertama merasa sedikit teruja kerana dapat memasuki tempat yang bukan mudah untuk dimasuki oleh orang - orang biasa. Kedua, masuk ke dalam bilik bedah rasa nikmat sihat itu sungguh bermakna kerana melihat ruang bedah walaupun tak sampai melihat orang yang dibedah cukup untuk mengingatkan diri yang sihat sebagai satu nikmat sebelum datangnya sakit.

Hikmah juga dapat kerja sebagai seorang alfalaki ini, dapat juga menimbah pengalaman bagi memperbaiki kehidupan di masa - masa akan datang.

Sekian.

0 ulasan:

Catat Komen