Rabu, April 06, 2011

Cerapan Hilal Jamadilawwal 1432H

Bismillah...


30 Rabi'ulakhir 1432 bersamaan 04 April 2011 hari Isnin lalu seperti lazimnya kami turun mencerap anak bulan dan kali ini adalah untuk hilal Jamadilawwal 1432H sebagai aktiviti bulanan di Balai Cerap al-Biruni Negeri Sabah, Tg. Dumpil, Putatan Sabah.

Jika bulan lepas kami menerima tetamu daripada Pusat Latihan Khidmat Negara Kota Belud dan kali ini kami menerima seramai 20 orang yang dijemput khas di kalangan ahli jawatankuasa masjid sekitar Balai Cerap ini.

Masjid al-hilal, Masjid Nurul Jannah Kg. Petagas, Masjid Nurul Iman Kg. Pasir Putih Putatan dan Masjid As-Sobirin Kg. Sipanggil yang telah bersama dengan kami.




Taklimat dimulakan kemudian jamuan dan tepat jam 6.10 petang para tetamu mengambil posisi untuk sedia merukyah hilal. 5 buah tedeolit ( peralatan rukyah ) telah disediakan dan setiap peralatan dikawal oleh ahli - ahli teknikal di samping itu mereka turut menyampaikan maklumat mengenai cerapan hilal.


Aktiviti ini berjalan secara santai dan serba sedikit kami juga dapat memberikan sedikit ilmu falak berkaitan dengan rukyah hilal. Keputusan rukyah kali ini ialah hilal tidak kelihatan disebabkan awan tebal.

Alhamdulillah, rukyah hilal jamadilakhir akan datang pada 04 Mei 2011 ( rabu ) kami masih menunggu permohonan sesiapa yang ingin turut serta dalam aktiviti rukyah ini... sesiapa yang berminat bolehlah hubungi Unit Falak Syarie, Pejabat Mufti Negeri Sabah di talian 088218322.

Sekian.







0 ulasan:

Catat Ulasan