Rabu, April 14, 2010

Sudahku miliki

Bismillah...


Alhamdulillah, pada 28 Rabi'ulakhir 1431 bersamaan 13 April 2010 saya telah memiliki sebuah kitab tafsir muktabar iaitu tafsir ibn kathir ( Tafsir QuranilA'zim ) yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa melayu Indonesia. Terbitan Pustaka Imam Syafie.

Memang sudah lama saya ingin memilikinya semenjak mula - mula saya berkunjung ke Pustaka Aslam. Tetapi masih berfikir tentang budget kerana harganya yang menyebabkan saya kena kira budget.

Alhamdulillah, kelmarin dengan tekad semata - mata demi ilmu dan dengan galakan isteri serta kepercayaan bos Pustaka Aslam iaitu Abu Aslam yang telah memberikan kelebihan kepada saya menyebabkan saya begitu yakin untuk memiliknya.

Dengan ini juga saya dapat membaca kitab tafsir ibn kathir berbahasa arab bersama tafsir terjemahan ini untuk memantapkan lagi pemahaman agar setiap ayat kalamullah ini dapat dihayati dan ditadabbur.

Sinopsis Kitab Tafsir Ibn Kathir


Mempunyai 2 versi iaitu satu versi besar yang mempunyai 8 jilid dan satu lagi versi kecil mempunyai 10 jilid (ini yang saya miliki). Terbitan oleh Pustaka Imam Asy-Syafi'i penerbit penyebar sunnah daripada Indonesia dan diedarkkan di Malaysia oleh Telaga Biru.

Penterjemahnya adalah Dr. "Abdullah Bin Muhammad Bin 'Abdul Rahman Bin Ishaq Alu Syaikh.


Kitab Tafsir ini memang tersohor di dunia Islam dan merupakan Kitab muktabar dalam ilmu tafsir. Tersohor kerana beberapa faktor :

1. Kepakaran Penulisnya :

Penulisnya ialah al-Hafiz 'Imaduddin Abdul Fida' Ismail Bin Umar Bin Katshir al- Quraisyi ad-Dimasyqi seseorang yang mahir dalam ilmu agama di abad VIII H. Tafsir adalah bidang kepakarannya. Gelaran Al-Hafiz kerana dia telah menghafal berpuluh - puluh ribu teks hadis. Seorang penulis dan telah banyak hasil tulisannya seperti al-Bidayah wan Nihayah.

2. Metode Penulisan :

Telah menggunakan metode penulisan Tafsir bil Ma'tsur iaitu sebuah penulisan tafsir yang diakui valid, shahih, tepat dan lurus iaitu penafsiran al-quran dengan al-quran, penafsiran al-quran dengan hadis, penafsiran al-quran dengan pendapat para ulama tafsir Salafus Soleh daripada kalangan sahabat dan tabi'in.

3. Pemahaman Penulis Yang Lurus, Terutama Dalam Masalah Aqidah :

Penulis adalah ulama yang beraliran Ahlus Sunnah wal Al-Jamaah dan mengikut manhaj Salafus Soleh dalam beragama, baik dalam masalah aqidah, ibadah, maupun akhlak.

4. Keumuman dan Kemurnian Tafsir :

Tafsir ini hanya menjelaskan maksud Allah SWT dan bersifat umum tidak menitikberatkan pada salah satu bidang penafsiran sahaja.

5. Validitas Tafsirnya :

Tafsir ini menggunakan kaedah tafsir bil ma'thur yang membuatkan kitab tafsir ini menjadi rujukan bagi semua kitab tafsir dan telah dikaji oleh hampir setiap kalangan ummat Islam di seluruh dunia.


Jika sesiapa yang berminat kepada terjemahan tafsir ini bolehlah berkunjung ke Pustaka Aslam, Kingfisher, Likas. Harga Versi Besar RM940 dan Versi Kecil RM740 ataupun melalui saya di talian 0195367902 dan insyaAllah harganya ada diskaun.

Nampaknya koleksi kitab tafsir saya telah bertambah. Sebelum ini saya membeli terjemahan tafsir al-munir karya Dr. Wahbah Az-Zuhaili yang diterbitkan oleh Persatuan Ulama Malaysia. Namun keluarannya masih belum lengkap dan dalam proses penterjemahan dan saya perolehi setakat hanya Juz 30 dan Juz 1.

Segala-galanya demi ilmu untuk mengikis dan membuang kejahilan dalam diri. Kerana kejahilan itulah yang akan menjadikan kita dibutakan oleh dunia dan melupakan akhirat... nau'uzubillah...

Syukran kepada Abu Aslam kerana memberi kepercayaan kepada albelurani.

0 ulasan:

Catat Ulasan