Isnin, April 26, 2010

Abdullah Bin Mas'ud

Bismillah...

Siapa Abdullah Bin Mas'ud?

Latang Belakangnya

Nama penuhnya ialah Abu Abd al-Rahman Abdullah Bin Mas'ud Bin Ghafil Bin Habib al-Hazali. Di antara orang - orang yang mendahului memeluk agama Islam serta termasuk di kalangan pembesar sahabah Rasulullah SAW dan beliau adalah orang yang amat berani membaca al-Quran di Mekah secara terang - terangan hingga dia pernah terseksa.

Pekerjaannya

Merupakan khadam kepada Rasulullah SAW yang setia, ke mana sahaja Rasulullah SAW pergi, beliau tidak ketinggalan dan tidak pernah berenggang daripada Rasulullah SAW sama ada di rumah mahupun di jalanan. Juga terkenal di kalangan para sahabat yang menyimpan rahsia Rasulullah SAW.

Bentuk Tubuh Badannya

Seorang yang kurus badannya, hitam warnanya lagi pendek. Tetapi bukan itu menjadi satu keaiban kepada dirinya bahkan beliau adalah lautan ilmu dan karung yang penuh tepu dengan pengetahuan sepertimana yang diakui oleh Sayyidina Umar sendiri.

Kehebatannya

Pada suatu hari pernah para sahabat tertawa melihat kedua belah kakinya yang kurus. Rasulullah SAW pada saat itu juga berkata :

" Bahawa kaki Abdulllah dalam timbangan adalah lebih berat dari bukit uhud. Sebab itu tak usahlah diketawakan kerana kurus kedua belah kakinya, kerana yang menjadi ukuran ialah amalnya dan buka kedua belah kakinya".

Beliau juga pernah dilantik menjadi pengurus Bayt al-Mal di Kufah setelah Rasulullah SAW wafat dan beliau antara sahabat yang banyak meriwayatkan hadis. Menurut riwayat ada sebanyak 848 hadis yang disebut dalam Bukhari dan Muslim.

Waallahua'alam.

Sumber :

Imam Nawawi RH, Hadis 40 ( terjemahannya dan Syarahnya oleh Mustafa Abd Rahman), Hadis ke - 4, muka surat 127-128. ( disampaikan ketika kuliah maghrib mingguan di Masjid As-Salam Kg. Contoh, Petagas).

0 ulasan:

Catat Ulasan