Isnin, Jun 29, 2009

Sukaneka PASTI 09 Pantai Barat Sabah

Stadum Likas, Kota Kinabalu

Bismillah...

28 Jun 2009 satu lagi majlis yang saya turuti dan saksikan iaitu sukaneka PASTI 09 Peringkat Pantai Barat Sabah yang telah diadakan di Stadium Likas, Kota Kinabalu.

Pembaca Iqrar

Lintas Hormat daripada anak - anak muslimat

Ceria dengan penuh bergaya

Saya sungguh teruja melihat penganjuran sukaneka ini yang mana anak - anak PASTI telah menunjukkan bakat dalam acara - acara yang dipertandingkan. Yang sangat saya teruja apabila seorang pelajar PASTI berumur 5 tahun yang mengetuai pembacaan iqrar apabila iqrar tersebut dimulakan dengan lafaz SYAHADAH kemudian disertakan dengan kelantangan suaranya dan ditutup dengan 3 kali laungan takbir yang disahut oleh seluruh pelajar - pelajar PASTI... Teruja dan saya berbangga dengan semangat mereka dan terdetik dalam hati saya bahawa mereka ini merupakan permata - permata Sabah yang bakal mengembangkan dan memartabatkan ISLAM di muka bumi Sabah ini.

Membuat lintas hormat sambil melaungkan zikir

Semangat adik - adik ni

Aik tak cukup tidur kot..

Di samping itu, ketika lintas hormat setiap kontinjen PASTI anak - anak akan berzikir ataupun bertakbir. Ini merupakan acara sukaneka yang lain dari yang lain. Saya yakin penganjuran lain daripada PASTI mesti mereka akan diiringi dengan lagu - lagu ...(entah ape2).

Fuh... memang semangat

Khusyuk betul adik ni memasukkan air ke dalam botol..

14 Buah PASTI (Pusat Asuhan Tunas Islam ) yang terlibat termasuk penyertaan dari PASTI Daerah Beaufort. Yang amat mengecawakan saya apabila saya terlupa membawa kamera yang tertinggal di Pejabat. Saya terpaksa menggunakan handphone namun bermasalah pula tak boleh nak upload. Gambar yang saya sertakan ini adalah daripada abunuha.wordpress.com.

Kehadiran para ibu bapa dan orang awam

Para wartawan dan jurugambar pun menunjukkan aksi mereka ketika anak-anak pasti beraksi...

Penganjuran kali ini punyai kemajuan berbanding pada tahun - tahun sebelum ini. Kehadiran ibu bapa boleh dianggarkan mencecah sehingga 1000 orang lebih. Bahagian keselamatan pula dikawal oleh pihak UNIT AMAL. Saya turut dimaklumkan, pada kali ini jumlah hamper melebihi yang dijangkakan dan banyak kali juga dibuat cabutan bertuah termasuklah saya yang juga bertuah dan dapat juga membawa balik sebuah hamper.. alhamdulillah.

Biar penat yang penting sentiasa senyum...

Secara keseluruhannya, saya dapat perhatikan bahawa PASTI sememangnya punyai masa depan yang cerah di negeri Sabah. Saya yakin melalui penganjuran sukaneka ini para ibu bapa pasti akan terasa bahawa didikan anak - anak mereka di PASTI akan menyentuh hati mereka untuk lebih dekat kepada ISLAM selain melihat anak - anak mereka yang sedia untuk ditarbiyyah di PASTI untuk terus dicorak secara ISLAM berdasarkan manhaj bersumberkan AL-QURAN DAN AS-SUNNAH.

" ISLAM MEMIMPIN PERUBAHAN "

Wallahu 'alam.

0 ulasan:

Catat Ulasan