Khamis, Jun 18, 2009

SDSI


Bismillah...

Pagi tadi saya telah menghadiri Majlis Perasmian Showcase & Seminar Satu Daerah Satu Industri (SDSI) Peringkat Negeri Sabah yang telah diadakan di Sabah Trade Centre, Likas. Majlis tersebut telah dirasmikan oleh YAB Ketua Menteri Sabah.

Ni saya tak pasti ...Tengah Buat Tikar Kot....

Makcik ni khusyuk buat raga Sabah

Showcase tersebut bermula hari ini sehingga 21 Jun 2009 . Antara yang menarik ialah jualan makanan - makanan tradisional dan bahan kebudayaan yang meliputi kaum dan daerah di Sabah. Saya sempat melihat ruang - ruang jualan tersebut. Hampir seluruh daerah di Sabah yang mewakili jualan - jualan tradisional turut serta. Bak kata YAB Ketua Menteri Sabah pada majlis perasmian tadi " Kalau daerah PAPAR dikenali dengan kuih cincin dan Belacan, Halia di Tambunan, Kayu Manis di Keningau, Amplang di Tawau".

Ayam Berbumbu... Masakan Sarawak



Kiri... Ruang Jualan Papar

Kanan... Ruang Jualan Sandakan






Penyertaan negeri lain pun ada iaitu dari Melaka, Sarawak dan Perak. Sarawak yang terkenal dengan kek lapisnya ada dijual... memang teringin nak beli tadi tapi biasalah dorang buat program ni pula ditengah-tengah bulan jadi kewangan cukup - cukup makan ja... saya ni pula bab kek-kek ni memang suka... apa kan daya.






Program ni memang baik dan antara tujuannya untuk meningkatkan ekonomi sesebuah daerah dan manfaatnya untuk rakyat setempat. Cuma penganjuran jualan - jualan produk tradisional ni (showcase) saya rasa kurang sesuai dari segi waktunya kerana diadakan ketika tengah bulan. Mungkin boleh dicadangkan waktu penganjurannya diadakan pada hujung bulan ketika orang gaji. Barulah senang hati bila berkunjung ke sana kan...



Sekain.

0 ulasan:

Catat Ulasan