Rabu, Jun 10, 2009

Arah Kiblat Surau Kg. Salimpodon, PITAS

Kerja - kerja pengukuran arah kiblat dilakukan oleh Jabatan Tanah & Ukur.

Bismillah...

08 Jun 2009 saya bersama pegawai Falak Unit Falak Syarie Pejabat Mufti Negeri Sabah membuat lawatan penentuan arah kiblat di Surau Kg. Salimpodon, PITAS lebih kurang 120 KM dari Kota Kinabalu.

Pengesahan Kerja - Kerja Pengukuran Arah Kiblat Oleh Pegawai Falak Syarie...

Jam 7.30 pagi bertolak dari rumah dan lebih kurang jam 11.00 tengahari tiba di lokasi. Kami telah dibawa oleh Ust. Kamal, Penolong Pegawai Tadbir Agama JHEAINS PITAS ke tapak surau tersebut.




Surau lama Kg. Salimpodon, PITAS















Alhamdulillah kerja - kerja pengukuran telah dilakukan dengan bantuan Jabatan Tanah & Ukur, Kota Marudu. Tapak surau baru ini hanya bersebelahan dengan surau lama. Jika diperhatikan arah kiblat surau lama tersebut memang tersasar jauh. Saya anggarkan dalam 13 darjah lari kiblatnya dari arah kiblat sebenar. Namun mereka telah betulkan mengikut arah kiblat di tapak surau baru yang hendak dibina.




Restoran terapung... gambar sebelah kanan adalah bilik penginapan.














Setelah mengesahkan arah kiblat yang diukur oleh Jabatan Tanah & Ukur kami dibawa makan tengahari disebuah restoran yang letaknya di atas air. Nyaman udaranya dan sodap - sodap masakan seafoodnya. Lupa la pula nama restoran tersebut.... lokasinya di Kg. Luntok jalan antara Kota Marudu ke Pitas. Bilik untuk penginapan pun ada.

Pemandangan Indah dari Restoran terapung...

Alhamdulillah, dengan urusan rasmi ini dapatlah juga meninjau suasana di tempat orang yang berbagai ragam kehidupan serta melihat rupa bentuk alam ini yang telah dijadikan oleh Allah yang maha perkasa agar hati ini sentiasa tunduk dan patuh kepadaNYA.

Wallahu 'alam.

0 ulasan:

Catat Komen