Selasa, Julai 13, 2010

Moga Allah Mencucuri Rahmat Untukmu Ya Akhi

Bismillah...

Saat dalam kesibukan mengemas barang untuk mengikuti XPDC cerapan hilal sya'aban 1431H di Pulai Perhentian bertolak dari ILIM Wilayah Timur, Besut, saya telah dihubungi oleh seorang kawan dari JAKIM Cawangan Sabah iaitu Ust. Nasrun bertanya kepada saya mengenai khabar berita bahawa Ust. Hj. Nahar Matamin telah kembali ke rahmatullah sebagai kepastian.

Saya pula bertanya kembali kepadanya untuk kepastian mengenai berita itu. Lantas saya menghubungi sahabat - sahabat Yayasal Amal Malaysia Cawangan Sabah yang lain antaranya En. Anuar (bendahari), dia pun mengatakan tidak mengetahui berita tersebut.

Saya juga turut menghubungi Ust. Redwan (s/u) juga tidak berjawab khabarnya sedang berada di luar kawasan ( outstatioan ). Ust. Akmal (abu nuha) juga tidak dapat dihubungi. Kemudian saya dihubungi oleh Ust. Fawwaz ahli YAM Sabah menyatakan tentang pemergian arwah.

Keadaan ceria bersama - sama kawan ahli falak seluruh Malaysia berubah. Hati saya tersentak dan hampir menitiskan air mata di atas berita ini. Tapi apakan daya saya kini berada di luar kawasan dan akan kembali 14hb (rabu) ini.

Hanya maklumat yang dapat saya perolehi daripada blog - blog sahabat seperti abu nuha, akhi saifudin dan abuawatif. Kali terakhir saya bertemu arwah ketika sama - sama terserampak di khemah jualan semasa Majlis Tilawah Kebangsaan di Wisma MUIS. Arwah berjalan - jalan bersama keluarganya.sebelum itu kami juga bertemu ketika saya ingin membeli sedikit makanan untuk anak di Restoran Sutera Bayu, Sembulan dan ketika itu arwah sedang makan bersama keluarganya.

Sudah pasti berita ini banyak memberikan hikmah dan pengajaran. Bagi rakan seperjuangan, sudah pasti berita ini amat pahit untuk kita terima tetapi inilah sebenarnya percaturan Allah SWT yang terselit hikmah disebaliknya, hikmahnya tiada siapa yang tahu dan hikmah tersebut akan tiba dan dapat kita rasai kemudian... insyaAllah. Jika Syekh Ahmad Yassin di palestin di hancurkan oleh puak yahudi laknatullah suatu ketika dahulu tetapi Allah SWT gantikan satu kemenangan yang besar terhadap HAMAS hasil acuan Syekh Ahmad Yassin. Sahabat - sahabat anda lebih memahami apa yang ana maksudkan... teruskan perjuangan.

Bagi keluarga arwah, saya mengucapkan takziah, mudah - mudahan Allah memberikan kekuatan di atas keadaan yang cukup mencabar ini dan didoakan agar senantiasa berada di bawah zilal rahmah Allah SWT.

Tiada apa yang boleh diberikan kepada Arwah melainkan sentiasa menghadiahkan al-Fatihah untuknya sebagai tanda kasih dan sayang kita sebagai sahabat lebih - lebih lagi atas dasar ukhwah dan fikrah yang telah sekian lama dibentuk dan dipupuk. Allahuakbar .... Allahuakbar... Allahuakbar.... al-Fatihah.

0 ulasan:

Catat Ulasan