Khamis, Jun 03, 2010

Program Khidmat Masyarakat

Bismillah...


Pada 29 Mei 2010 (sabtu) Program Khidmat Masyarakat telah diadakan oleh Persatuan Pelajar PBJJ UKM Pusat Kota Kinabalu.

Persatuan PBJJ ini meliputi tiga fakulti iaitu fakulti syariah, dakwah dan kepimpinan serta FSSK seramai 70 orang mahasiswa dan mahasiswi.

Bagi subjek Khidmat Masyarakat adalah diwajibkan lulus dan pada semester lepas kami telah diajar mengenai subjek ini secara teori. Apabila semester 6 ketika ini kami dikehendaki melaksanakannya secara praktikal.


Pembentukkan jawatankuasa telah dibentuk diketuai oleh Ust. Muhammad Suid sebagai pengarah program. Sekali lagi saya diamanahkan sebagai pengacara majlis.

Beberapa siri mesyuarat telah diadakan bagi memenuhi kriteria program ini dan beberapa siri perbincangan sehingga ada yang terpaksa bersengkang mata hanya untuk mempastikan program ini dijalankan dengan sesempurna yang mungkin.


Program khidmat masyarakat ini dilaksanakan di Kolej Yayasan Sabah yang merupakan tempat pengajian bagi PBJJ pusat Kota Kinabalu.


Alhamdulillah program ini telah mendapat kerjasama sepenuhnya daripada pihak Pusat Kembangan Pendidikan (PKP) UKM, kolej KYS dan juga Hospital Queen Elezebth serta Persatuan Ulama Malaysia Cawangan Sabah ( PUM Sabah ) yang membawa tema " SETITIS DARAH JIWA TERSELAMAT, SEDIKIT BANTUAN MERINGANKAN BEBAN ".

Di samping itu, program ini juga turut dihadiri wakil kepada Pengarah PKP UKM bagi merasmikan penutupan program ini dan turut menyampaikan sumbangan kepada faqir misikin dan kepada pelajar - pelajar miskin.

Antara pengisian program ini adalah :

1. Penyampaian sumbangan kepada 25 keluarga faqir miskin dan 22 orang pelajar miskin.


Alhamdulillah pihak kami telah memberikan sumbangan tersebut dalam bentuk barangan dan keperluan dapur yang berjumlah RM50 satu keluarga dan pelajar miskin. Sumbangan tersebut adalah hasil sumbangan mahasiswa dan mahasiswi PBJJ sendiri.

2. Derma darah




Tengah mendengar wasiat daripada Ust. CB...kikiki

Dengan adanya kerjasama pihak Hospital QE, mereka telah menghantar satu pasukan bagi menjayakan program ini. Penderma darah adalah dikalangan mahasiswa/wi dan individu yang datang setelah program ini turut dibuka kepada orang awam.

3. Ziarah hospital.


Kami turut berziarah ke hospital Queen Elezebeth dan beberapa wad yang kami telah ziarahi. Sebelum itu kami turut diberi penerangan oleh kakitangan hospital sebelum kami memasuki wad yang hendak diziarahi.



Alhamdulillah, semua mahasiswa/wi yang turut serta dapat merasai sendiri pengalaman menziarahi pesakit secara beramai - ramai disamping membawa sedikit buah tangan untuk pesakit. Bagi pesakit muslim kami turut mendoakan secara beramai - ramai agar mereka cepat disembuhkan oleh Allah SWT. Bagi pesakit non muslim kami memberikan kata - kata semangat agar bersabar di atas ujian ini.


Kawan saya iaitu cikgu ( lupa pula namanya... non muslim ) katanya, "bagus juga kita buat begini dapatlah juga memberatkan pahala kita".

4. Tazkirah


Sebelah pagi, kami bersama beberapa keluarga faqir miskin. Sebelum sumbangan diberikan kami telah sajikan mereka dengan sedikit pengisian rohani yang telah disampaikan oleh Al-Fadhil Ust. Mukhlis Ali Kasim, Pengerusi Persatuan Ulama Malaysia Cawangan Sabah bagi menjinakkan hati - hati mereka agar lebih lurus kepada Allah SWT walaupun keadaan mereka sedemikian.

5. Sumbangan Khas


Sumbangan khas ini adalah diberikan kepada seorang pelajar lepasan diploma Tahfiz Al-Quran Al-Qiraat Maahad Tahfiz Negeri Sabah yang akan melanjutkan pengajiannya pada bulan september ke Shoubra, Mesir.

Sumbangan diperolehi daripada individu - individu tertentu yang ikhlas agar ianya dapat disampaikan kepada pelajar ini melalui program ini. Saya juga turut menyeru sesiapa yang hendak memberikan sumbangan kepada adik ini bolehlah dapatkan maklumatnya di sini.

Alhamdulillah akhirnya program ini terlaksana dengan jayanya. Wakil PKP UKM turut merasa teruja dengan penganjuran program ini kerana pihak jawatankuasa program mampu wujudkan kerjasama dengan pihak - pihak lain dan dapat menyumbangkan sumbangan kepada yang memerlukan sesuai dengan matlamat program ini.

Tahniah kepada tuan pengarah Ust. Mohammad Suid kerana telah dapat mengemudi bahtera dengan jayanya walaupun terpaksa menghadapi karenah - karenah orang - orang bawahan yang bermacam - macam ragam.


Tahniah juga kepada seluruh jawatankuasa yang telah memberikan sepenuhnya komitmen dan ada yang bersengkang mata bagi menyiapkan beberapa perkara untuk kejayaan program ini.


Akhirnya.... ucapkan tahniah kepada diri anda sendiri (mahasiswa/wi PBJJ Kota Kinabalu ) kerana anda telah memberi sumbangan dalam menjaya program ini. Nilaian dunia, mungkin anda akan mendapat A @ B dalam subjek ini tetapi nilaian Allah, moga kita diberikan ganjaran setimpalnya di atas sumbangan kita kepada program yang cukup bermanfaat ini. amin....... ya RABB.

Waallahua'alam.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

emailkan pada aqsa2008ukmyahoo.com.my

Catat Ulasan