Sabtu, Jun 19, 2010

Gerhana Bulan Separa 26 Jun 2010

Bismillah...


Gerhana separa bulan akan dapat disaksikan pada 26 Jun 2010.

Gerhana ini akan mengambil masa selama 5 jam 22 minit bermula dari sentuhan pertama bayangan penumbra bumi pada jam 4:57minit 21saat petang hingga sentuhan terakhir bayangan penumbra pada jam 10:19 minit 34 saat malam

Walaubagaimanapun disebabkan bayangan penumbra ini sukar dikesan menggunakan mata kasar, maka fenomena gerhana ini hanya jelas kelihatan apabila sentuhan pertama bayangan bumi yang lebih gelap dipanggil sebagai “umbra” mula kelihatan pada permukaan bulan bermula jam 6:16 minit 57 saat petang diikuti kemuncak gerhana bulan pada jam 7:38 minit 27 saat malam dan sentuhan terakhir “umbra” pada jam 8:59 malam 50 saat malam.

Apa yang dapat disaksikan semasa gerhana separa bulan ini ialah “bulan yang pada mulanya purnama penuh secara perlahan-lahan menjadi bulan separa dengan warna keperakan pada waktu gerhana kemuncak dan berubah kembali menjadi purnama selepas peringkat umbra berakhir”.

Bagi Malaysia, fasa penuh dari umbra pertama ke umbra terakhir hanya dapat disaksikan di kawasan Sabah sahaja dimana bulan dijangka akan mula terbit dan disaksikan bermula jam 6:17 petang, berbanding dengan kawasan Semananjung Malaysia dimana bulan hanya akan terbit dikawasan tersebut secara amnya pada jam 7:20 malam.

Sumber : PUSKAL

Bagi Pejabat Mufti Negeri Sabah dengan kerjasama Unit Sains dan teknologi serta PUSKAL serta beberapa jabatan sempena gerhana bulan ini diadakan beberapa aktiviti seperti berikut :

1. Solat Sunat gerhana bulan bermula selepas maghrib jam 6.50 petang
2. Mencerap gerhana bulan bermula jam 6.16 petang
3. Kuiz Sains Angkasa jam 4 petang (khas mereka yang terpilih sahaja)
4. Bengkel Teleskop jam 1.30 petang ( cara membuat teleskop untuk digunakan mencerap gerhana bulan dan ini hanya peserta yang terpilih sahaja)
5. Pameran bermula jam 10 pag - 9 mlm.
6. Mencerap objek samawi seperti zuhal dan lain - lain.

Semua aktiviti ini diadakan di BALAI CERAP AL-BIRUNI ,TG DUMPIL, PUTATAN, SABAH. Masyarakat di sekitar daerah Putatan dijemput hadir.

Waallahua'alam.

0 ulasan:

Catat Ulasan