Isnin, Jun 21, 2010

Mati Yang Indah

Bismillah...

Kematian pasti kunjung tiba. suka tak suka kita tetap bertemu dengan kematian. Cuma, sejauhmana persediaan dan kesediaan kita ke arah itu. Biasa kita mendengar ungkapan " cukuplah kematian itu sebagai peringatan ".

Apabila diri sendiri dilihat dan dimuhasabahkan, masih banyak lagi yang perlu diperbaiki dan ditingkatkan. Bekalan untuk kematian masih belum banyak dan dalam usaha untuk diperbanyakkan. Sebaik-baik bekalan adalah TAQWA.

Mati ketika sujud kepada Allah SWT, khabarnya ini berlaku di Arab Saudi

Mengimbau dan memerhati kematian yang berlaku disekelilingi kita dengan bermacam - macam rupa dan keadaan, tertanya diri.... kematianku bagaimana?... sudah pasti saya dan tuan - tuan mengharapkan agar kematian kita adalah sebaik - sebaik kesudahan.

Ada yang mati sebab sakit, kemalangan, ditimpah bala bencana dan berbagai lagi. Betapa mulianya apabila seorang insan itu mati di medan jihad semata - mata meninggikan kalimah Allah SWT dan itu adalah harapan dan cita - cita yang perlu ada dalam diri seseorang.

Untuk diri ini juga diri tuan - tuan, saya berpesan agar sama - samalah kita mempertingkatkan amal untuk kemantapan iman yang melahirkan jiwa - jiwa yang bertaqwa agar sekembalinya kita di hadapan Allah Rabbuljalil dengan kita meredhaiNYA dan Allah meredhai kita.

Waallahua'alam... sekadar ingatan moga bermanfaat.

0 ulasan:

Catat Komen