Isnin, Mac 01, 2010

Bayang Searah Kiblat di LHDN

Bismillah...


19 Februari 2010 lalu saya telah menyampaikan ceramah mengenai kaedah penentuan arah kiblat di LHDN Kota Kinabalu. Ini merupakan jemputan pertama daripada jabatan kerajaan bagi saya menyampaikan ceramah yang berkaitan dengan ilmu falak.

Badan Kebajikan Kakitangan Islam (BAKTI) LHDN, Kota Kinabalu memang aktif mengadakan tazkirah, ceramah dan kuliah - kuliah ilmu pada setiap minggu.

Saya dimaklumkan oleh En. Hakim kebetulan anaknya anak murid saya bahawa kali ini mereka ingin merasai kuliah lain daripada yang lain maksudnya sebelum ini mereka sering mendengar tazkirah atau ceramah yang berkaitan dengan Fiqh, Aqidah dan sebagainya. Tapi kali ini yang berkaitan dengan ilmu falak yang jarang - jarang didengari.

Saya telah menerangkan berbagai kaedah penentuan arah kiblat yang menggunakan makhluk - makhluk Allah SWT yang lain kerana setiap kejadian itu bukanlah sia - sia bahkan ada fungsinya tersendiri. Contohnya dengan menggunakan Matahari dan Bintang.

Antara kaedah penentuan arah kiblat yang boleh digunakan adalah:

1. Menggunakan bayang matahari searah kiblat
2. Menggunakan kedudukan terbit dan terbenam matahari
3. Menggunakan buruj-buruj atau bintang - bintang
4. Menggunakan fenomena ISTIWA' 'AZOM
5. Menggunakan peralatan ukur.

Dalam ceramah tersebut kelima - lima saya telah terangkan dan jelaskan secara teori namun kaedah nombor 1 saya telah tunjukkan juga secara amali.

Kebetulan pada hari tersebut di kawasan Kota Kinabalu bayang searah kiblat terhasil pada jam 9.25 pagi. Cara menggunakan kaedah ini adalah seperti berikut :

1. Tegakkan tiang ( tegak 90 darjah ) atau kalau dah ada tiang tegak yang sedia ada lagi bagus. Matahari terbit di sebelah timur akan menghasilkan bayang daripada tiang tersebut yang jatuh ke arah barat.

2. Maknanya, bayang yang jatuh ke arah barat itu adalah arah kiblat sebenar menuju ke kaabah. Perhatikah rajah di bawah :


Bagi mengetahui masa yang tepat bayang searah kiblat sesuatu lokasi hendaklah seseorang itu mahir dalam rumuz matematik dan beberapa formula pengiraan.

Kaedah ini amat senang dan tanpa ada sebarang kos berbanding dengan menggunakan peralatan ukur. Hanya menggunakan ciptaan Allah SWT yang berada disekeliling kita yang tiap - tiap hari kita ketemukkannya.

Apabila saya bandingkan hasil kaedah ini dengan arah kiblat di surau LHDN didapati sama. Seronok dan rasa lega kakitangan LHDN yang arah kiblat surau mereka tepat. Sekembalinya saya ke pejabat, rupa-rupanya surau tersebut memang Unit Falak Syarie, Pejabat Mufti Negeri Sabah pernah menentusahkan kiblatnya sebelum ini. Alhamdulillah...

Kami menanti jemputan anda kerana adalah menjadi misi kami untuk menyebarkan ilmu falak di negeri ini khasnya dan Malaysia umumnya.

Waallahu'alam.

0 ulasan:

Catat Ulasan