Jumaat, Mac 19, 2010

Rukyah Hilal Rabi'ulakhir 1431H

Bismillah...

16 Mac 2010 bersamaan 30 Rabi'ulawwal 1431H seperti lazimnya saya bersama beberapa kru Unit Falak Syarie (UFS) Pejabat Mufti Negeri Sabah dan Pemangku Timbalan Mufti Al-Fadhil Ust. Mohd Ariffin Ali dan beberapa ahli teknikal daripada JUPEM Sabah turun mencerap hilal Rabi'ulakhir 1431H bertempat di Balai Cerap Al-Biruni Negeri Sabah.

Cerapan kali ini diserikan dengan kehadiran beberapa staf JAKIM Cawangan Sabah seramai 13 orang yang diketuai oleh Al-Fadhil Ust Shamsuri, Penolong Pengarah Unit Dakwah. Alhamdulillah, perancangan mereka untuk turut serta dalam cerapan hilal bersama kami terlaksana. Rata-ratanya yang hadir adalah dikalangan penggerak - penggerak dakwah.

Sesi taklimat

Program dimulakan dengan saya memberikan taklimat mengenai dengan Balai Cerap Al-Biruni Negeri Sabah dan mengenai dengan aktiviti cerapan hilal. Kemudian sedikit jamuan. Jam 6 petang cerapan dimulakan.

SS Datuk Mufti sedang mengatakan sesuatu kepada Ust. Shamsuri

Aktiviti cerapan kali ini juga turut dihadiri oleh Mufti Kerjaan Negeri Sabah, SS Datuk Haji Ahmad Alawi Haji Adnan.


Seperti yang telah dimaklumkan bahawa tujuan mereka turut serta dalam aktiviti ini adalah untuk mendalami lagi ilmu cerapan ini sesuai dengan saranan Pengarah JAKIM agar pendakwah didedahkan dengan pelbagai ilmu di samping itu juga mereka berpeluang melihat sendiri Balai Cerap ini. Maklumlah ada dikalangan mereka yang belum pernah sampai ke sini.


Sinopsis bagi hilal rabi'ulakhir 1431H yang telah dicerap adalah seperti berikut :


Walau bagaimanapun hilal tidak kelihatan disebabkan awan dan juga keadaan berjerebu.


Pihak kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada rombongan JAKIM Cawangan Sabah di atas kesudian untuk berkunjung ke Balai Cerap Al-Biruni, Mudah-mudahan kerjasama dan ukhwah ini berpanjangan dalam meninggikan lagi syi'ar Islam di negeri Sabah ini.

Gambar kenangan

Waallahua'alam.

0 ulasan:

Catat Ulasan