Selasa, Mac 16, 2010

Ada hikmahnya

Bismillah...

Pada 15 dan 16 Mac saya bercuti. Jadual asal 13hb mac saya bertolak balik kampung sekeluarga. Ditaqdirkan 13hb tu saya mengalami sakit lama iaitu sakit kaki yang sangat-sangat. 2 hari sebelum itu pun kaki dah terasa sakit.

Setibanya hari nak balik kampung ianya bertambah sakit. Perjalanan balik kampung mengambil masa 6 jam, jika diteruskan mungkin akan mendatangkan mudarat. Kami mengambil keputusan untuk menangguhkan balik kampung. Saya menghubungi emak memaklumkan kami tak dapat balik. Waallhua'alam apa perasaannya, maklumlah hampir setahun setengah isteri, ameen tak balik kampung, Iman pula dah masuk 3 bulan pun tak pernah balik kampung.

Redha apa yang berlaku sudah pasti ada hikmahnya dan sebenarnya saya terasa akan hikmahnya. 3 perkara atau hikmah yang dapat saya rasakan :

1. Yuran Pengajian

Cuti sehari dua ini saya manfaatkan sepenuhnya dengan mengurus yuran pengajian. 1 semester RM2400 perlu dibayar. Alhamdulillah tinggal 3 semester. Hanya berharap wang simpanan KWSP sahaja untuk melangsaikan yuran.

Pernah memohon biasiswa selaku kakitangan kerajaan tapi malangnya tak dapat kerana jawatan yang disandang belum di TETAPKAN. berbaki 3 semester jumlah yang perlu dibayar RM7200.

Kelmarin saya pergi ambil borang pengeluaran di KWSP dan cek baki di akaun dua. Dengan baki yang ada hanya mampu bayar yuran untuk satu semester sahaja. Selebihnya kena usaha jalan lain untuk menampung yuran tersebut.

Hikmahnya, saya dapat uruskan yuran pengajian saya walaupun masih tak selesai dan dapat tahu yang baki di akaun dua tak cukup menampung yuran baki semester yang ada. Terpaksa kena berusaha lebih lagilah.

2. Kedai MAMAK

Setelah berurusan di bangunan KWSP saya ke Kompleks Karamunsing untuk mencari sedikit keperluan dan pergi ke AMBANK yang berhampiran.

Waktu tengahari, rasa perut dah mula menyanyi. Jika lambat makan, penyakit gastrik akan muncul seperti sebelum ini.

Di Kompleks Karamunsing, Kota Kinabalu ada sebuah kedai makan MAMAK di aras bawah berhampiran dengan mesin ATM dari pelbagai bank.

Sebelum ini saya pernah masuk pekena roti telur dan teh tarik. Juga memerhatikan kedai tersebut dan tak silap saya memang ada tulisan ayat - ayat quran di samping ada beberapa pekerja perempuan yang bertudung.

Tapi kelmarin sekali lagi saya ke sana memandangkan nyanyian perut yang semakin berirama. Saya order nasi beriani ayam dan teh tarik sejuk.

Rasa macam ada yang tak kena. Sekali lagi saya memerhatikan dinding kedai, sudah tidak terdapat ayat - ayat quran. Mula timbul rasa curiga.

Saya panggil pekerja lelaki MAMAK tu, secara direct saya bertanya... " kau MUSLIM ka? " dia jawab..." I'am HINDU" ... wa terkedu saya, sudah sepinggan nasi beriani dan teh tarik saya habiskan. Saya tanya lagi ..."siapa owner kedai ni"... dia jawab... "JOE".

Ini sudah sah, sebenarnya kedai ini bukan milik orang MUSLIM bahkan ia juga akan mengelirukan orang Islam kerana adanya pekerja perempuan yang bertudung. Ada 2 pekerja lelaki berbangsa india, ingatkan Muslim tetapi sebaliknya.

Patutlah juga, apabila saya masuk ke kedai makan tersebut saya diperhatikan lain macam sahaja oleh pengunjung kedai itu. Mungkin mereka hairan seorang yang berkopiah dan berbaju raihan masuk kedai itu.

Hikmahnya, maka tahulah saya dan dapat saya memberi tahu bahawa kedai tersebut tidak wajar dikunjungi oleh orang Islam kerana ianya kedai makan yang bukan dimiliki oleh orang ISLAM jika mengikut nama owner yang diberitahu.

Ini juga akan menyamai kes - kes restoran di semenanjung yang heboh sekarang ini yang owner dan pekerjanya bukan MUSLIM tetapi berlagak bagaikan MUSLIM semata - mata menarik orang - orang ISLAM ke restoran mereka.

Rasanya pihak berwajib segeralah ke sana dan buatlah sesuatu. Saya yakin ada orang - orang Islam yang berkunjung ke sana. Cara mereka memang mengelirukan dengan menampilkan pekerja wanita yang bertudung.

Dah habiskan sepinggan nasi beriani dan teh tarik, rasa macam nak muntah. Astagfirullah... hanya memohon keampunan kepada Allah SWT.

3. Ambil Darah

Sebelah petang jam 2 saya ke Klinik Kesihatan Putatan untuk cek sakit kaki. Asalnya nak pergi sebelah pagi tetapi saya menjangkakan pagi mesti ramai orang disebabkan hari mula berkerja.

Ikut rasa hati memang tak nak pergi. Memandangkan isteri pun mendesak, emak pula mengarahkan pergi hospital.... pergi la juga.

Jumpa pula dengan doktor yang spoting, dia tanya sakit apa saya jawab sakit kaki. Tetiba dia bercerita yang David Bechkam tak boleh main di piala dunia jun ini disebabkan dia mengalami kecederaan semalam melibatkan kecederaan serius di buku lali. Nampak kecewa dia. Ini mesti peminat England.

Saya dibagi ubat penahan sakit dan kurangkan bengkak. Tapi yang tak bestnya dia nak ambil darah untuk mengesan penyakit apa yang ada. Di samping itu dapat mengesan jika ada penyakit yang melibatkan jantung, buah pinggang dan sebagainya.

Dalam sejarah hidup saya, kes ambil darah ini hanya berlaku ketika saya berumur 9 tahun ketika saya ditahan di hospital beluran disebabkan mengalami demam panas. Punyalah sakit ketika diambil darah dengan jarumnya yang panjang. Semenjak dari itu memang jadi fobia apabila nak ambil darah.

Kelmarin adalah kali kedua. Berdebar la juga, hinggakan nurse pun tengok lain macam ja melihat saya macam dalam ketakutan. Apabila saya bagitau yang ini adalah baru kali kedua, tersenyum sempoi dia.

Hikmahnya, dapatlah saya berjumpa dengan doktor bagi mengesan penyakit yang saya alami yang berlanjutan sekian lama semenjak saya di Darul Quran lagi dan agak kerap datang semenjak kebelakangan ini.

Keputusan pemeriksaan darah hanya dapat diketahui 2 minggu selepas itu. Biasalah kerajaan dan percuma berbanding swasta cepat tapi berbayar yang boleh tahan juga kosnya.

Mudah-mudahan tidak ada penyakit..... InsyaAllah... amin.. Saya mengharapkan doa kalian.

Alhamdulillah, sesuatu perancangan yang telah kita atur dengan sebaiknya belum pasti ianya dapat dilaksanakan. Mungkin ada halangan dan perkara diluar jangka. Yang penting kita kena redha dan berbaik sangka kerana disitu ada rahsia tersembunyi (hikmah) yang Allah SWT telah sediakan sebagai yang terbaik untuk kita.

Waallahua'lam.

0 ulasan:

Catat Komen