Isnin, Februari 15, 2010

Cerapan Hilal Rabi'ulawwal 1431H

Bismillah...

Kelihatan ufuk barat bersih daripada awan

14 Februari 2010 bersamaan 29 Safar 1431H kelmarin adalah rutin saya dan kerja rasmi bagi Unit Falak Syarie untuk turun merukyah bagi hilal Rabi'ulawwal 1431H.

Tetap bersemangat

Tempat merukyah seperti biasa iaitu di Balai Cerap Al-Biruni Negeri Sabah Tg. Dumpil, Putatan. Kru - kru yang turun merukyah adalah terdiri daripada Unit Falak Syarie Pejabat Mufti Negeri Sabah dan seorang wakil daripada Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia Cawangan Sabah iaitu En. Mohd. Yusof Abu Aman.

En. Yusuf Abu Aman... teropong apa tu ye... he.. he..

Alhamdulillah, keadaan cuaca amat baik dan langit di ufuk barat bersih daripada awan. Faktor cuaca tidak menghalang pada kali ini untuk merukyah namun bacaan data bagi hilal pula yang tidak memenuhi ketetapan IMKANUR RUKYAH.

Hari ini jatuh 01 Rabi'ulawwal 1431H dan telah memenuhi ketetapan IMKANUR RUKYAH berdasarkan bacaan data mungkin di sesetengah negeri di semenanjung. Malah di Sabah tidak tidak memenuhi ketetapan IMKANUR RUKYAH.

wa.. ba pish-pish lg.. tetap ceria walau apa keadaan sekalipun.. teruskan perjuangan kawan.

Maknanya hilal tidak kelihatan di Sabah. Umur hilal hanya 7 jam lebih, ketinggiannya pula di bawah 2 darjah selepas matahari terbenam dan juga hilal hanya berada di atas ufuk selama 7 minit. Jika mengikut rekod, memang amat sukar untuk hilal kelihatan.

Matahari melabuhkan tirainya untuk 29 Safar 1431H...

Kali ini tidak kelihatan, insyaAllah bulan depan mencerap lagi dan selamat menyambut bulan Rabi'ulawwal 1431H kerana 12 Rabi'ulawwal satu lagi detik bersejarah dalam kalender Islam iaitu lahirnya seorang pesuruh Allah SWT pembawa rahmat ke seluruh alam.

0 ulasan:

Catat Ulasan