Ahad, Oktober 17, 2010

2 & 124

Bismillah...

27 sehingga 30hb September 2010 lepas merupakan pemusafiran saya yang agak lama dalam kerja - kerja penentuan arah kiblat yang melibatkan 3 buah daerah iaitu Sandakan, Lahad Datu dan Kunak. Perjalanan saya melalui udara menaiki kapal terbang.

Sandakan

27 September 2010, di daerah Sandakan terdapat 2 buah surau baru didirikan di kawasan Projek Perumahan Rakyat Jalan Sibuga dan Jalan Sungai Manila. Lawatan saya ke lokasi pembinaan surau di Jalan Sibuga adalah lawatan kali ke - 2 yang mana pada lawatan pertama pihak pemohon tidak menyediakan juruukur menyebabkan pengesahan arah kiblat tertangguh.


Alhamdulillah, pembinaan surau di Jalan Sg. Manila telah bertepatan dengan garis panduan arah kiblat dan pengesahan telah diberikan.


Kedua - dua lokasi ini bakal menjadi penempatan bagi penduduk di sekitar kawasan tersebut dan beberapa buah blok bangunan telah dibina yang boleh menampung sehingga berpuluh ribu penduduk.



Penerbangan jam 7 pagi ke Sandakan dan balik ke Kota Kinabalu pada penerbangan jam 2 petang. Namun, peristiwa yang tidak saya dapat lupakan apabila kapal terbang telah meninggalkan saya. Sepatutnya sampai ke Kota Kinabalu jam 2.50 petang tetapi saya tiba jam 7.30 malam. Nasib badan....

Lahad Datu dan Kunak

28 sehingga 30 September 2010, misi penentuan arah kiblat diteruskan sebanyak 3 buah surau, 2 hotel dan sebuah asrama MPOB.

Surau SMK Agaseh, Lahad Datu hanya membuat semakan arah kiblat. Di dapati arah kiblat surau yang sedia ada tidak menepati arah sebenar kiblat. Alhamdulillah telah diperbetulkan dengan menggunapakai kaedah azimuth terbitnya matahari berdasarkan koordinat lokasi surau tersebut.


Saya meneruskan perjalanan ke SK. Silam. Sekolah ini terletak di tepi jalan menuju ke daerah Kunak lebih kurang 20KM dari bandar Lahad Datu. Malangnya kiblat surau yang akan dibina di sekolah ini tidak dapat disahkan memandangkan pihak pemohon tidak menyediakan jurukur. Saya tinggalkan dan berpesan agar pemohon dapat menyediakan segala keperluan dan memaklumkan kepada pihak kami.

Perjalanan diteruskan ke daerah Kunak. Sebuah surau yang telah siap dibina di Kg. Getah. Saya telah dimaklumkan oleh pihak Jawatankuasa Surau yang mana kiblat surau tersebut mereka telah tentukan menggunakan kaedah Istiwa' 'Azam pada 28 Mei lalu. Saya telah menyemak surau tersebut didapati arah kiblatnya tepat.



Sebenarnya, kaedah Istiwa' 'Azam adalah salah satu kaedah penentuan atau penyemakan arah kiblat yang tepat jika mengikut tatacara yang sebenar. Pihak Pejabat Mufti Negeri Sabah lazimnya mengwar - warkan perkara ini di radio Sabah dan media - media massa yang lain setiap tahun. Istiwa' 'Azam ini berlaku 2 kali setahun iaitu pada 28 Mei jam 5.26 petang dan 16 Julai 5.28 petang.

Saya kembali ke Lahad Datu bagi meneruskan misi kerja - kerja arah kiblat. Hotel Silam Dynasty mempunyai 80 buah bilik dan berbaki 30 buah bilik lagi yang belum ditentusahkan kiblatnya. Ini merupakan lawatan kali ke - 2. Alhamdulillah selesai di hari pertama saya di Lahad Datu.

Keesokkan harinya saya ke MPOB (saya tak ingat apa nama penuhnya dan seingat saya tempat ini tempat kursus bagi staf-staf yang berkaitan dengan hal ehwal sawit) dan jaraknya dari bandar Lahad Datu lebih kurang 18KM . MPOB mempunyai asrama yang baru siap dibina bagi kemudahan peserta kursus. Mempunyai 58 buah bilik dan 4 buah surau. Alhamdulillah saya telah menyelesaikan arah kiblat di tempat ini yang berakhir pada jam 1 tengahari.



Misi seterusnya ke Hotel Exekutif. Mempunyai 54 buah bilik keseluruhannya. Lokasinya hanya berhadapan Hotel Silam Dynasty. Alhamdulillah, saya telah selesaikan sebanyak 30 buah bilik. Selebihnya akan diselesaikan pada masa yang akan ditentukan kelak kerana ketika itu bilik - bilik tersebut dihuni oleh pelanggan. Biasanya hotel atau resort yang sedia ada yang ingin ditentukan kiblat tidak akan dapat diselesaikan dalam tempoh sehari kerana kesukaran untuk memasuki bilik yang telah dihuni oleh pelanggan melainkan pihak hotel atau resort bijak dalam bertindak.


Kesimpulannya, 3 buah surau tolak sebuah, 60 buah bilik di 2 buah hotel dan 62 bilik asrama MPOB telah ditentukan arah kiblat. 2 & 122 bermakna 2 buah surau dan 122 buah bilik termasuk 2 buah hotel dan Asrama MPOB.

Misi Arah Kiblat diteruskan.....

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

lepas ni bikin buku..

albelurani berkata...

insyaAllah... doakan..

Catat Ulasan