Ahad, Oktober 10, 2010

Kiblat di Sipitang

Bismillah...

24 hb September 2010 ( Khamis ) saya meneruskan pemusafiran ke Daerah Sipitang atas tujuan penentuan arah kiblat. Daerah Sipitang terletak di bahagian pedalaman ke arah selatan dan jaraknya hampir 200KM dari bandaraya Kota Kinabalu.

2 lokasi penentuan arah kiblat di daerah ini iaitu :

1. Bilik Solat Perpustakaan Negeri Sabah, Cawangan Sipitang


Terletak ditengah - tengah pekan Sipitang. Lokasinya amat strategik untuk dikunjungi oleh orang awam.

Struktur bangunannya agak unik sedikit. Berbentuk bulat dan mempunyai ruang bilik yang tidak selari dan berlainan sudut. Ini agak mencabar untuk saya mencari sudut yang sesuai bagi menetapkan arah kiblat di bilik solat yang ada di sana.

Kerja awalan, saya mulakan dengan mendapatkan koordinat lokasi menggunakan GPS model GARMIN seterusnya menghitung azimuth arah kiblat berdasarkan koordinat tersebut. Dengan GPS GARMIN juga saya membuat semakan awal arah kiblat.

Alhamdulillah, kaedah kedudukan azimuth matahari di sebelah pagi dan penggunaan kompas prasmatik telah saya gunakan bersesuaian dengan keadaan orentasi bangunan perpustakaan tersebut.

Penetapan arah kiblat selesai dan stiker arah kiblat telah dilekat di syiling bilik solat tersebut.


2. Masjid Baru Kg. Luagan

Perjalanan mengambil masa selama 10 minit dari pekan Sipitang. Pihak pemaju telah menanti kedatangan kami.

Masjid Kg. Luagan merupakan masjid baru bagi kampung tersebut. Prosedur penentuan arah kiblat bagi pembinaan masjid baru berlainan dengan prosedur bagi semakan masjid dan surau atau permis swasta @ kerajaan.

Seperti lazimnya saya mendapatkan koordinat tapak masjid tersebut dan membuat hitungan azimut kiblat.

Malangnya ketika kami sampai ke lokasi tapak pembinaan, juruukur yang sepatutnya wajib hadir tidak kelihatan. Pengesahan tidak dapat diberikan dan saya beredar balik sehingga gambar pun saya tiada mood nak ambil.

0 ulasan:

Catat Ulasan