Selasa, Oktober 26, 2010

Hotel Penuh

Bismillah...

25 Oktober 2010 bermulanya saya bermusafir ke daerah Sandakan atas tujuan mengikuti kursus falak (arah kiblat) peringkat negeri Sabah atas anjuran bersama ILIM, Pejabat Mufti Negeri Sabah, JAKIM Sabah dan JHEAINS.

Saya tiba di Airport Sandakan jam 1.40 petang. Kelihatan ramai pembesar dan ahli politik dalam penerbangan yang sama. Seperti sedia maklum bahawa 26 hb Oktober adalah hari penamaan calon bagi PRK Parlimen Batu Sapi, Sandakan dan DUN Galas di Kelantan.

Sudah pasti bandar Sandakan menjadi tumpuan bagi ahli - ahli politik. Kebetulan lokasi Batu Sapi berdekatan dengan bandar Sandakan. Itu saya tak kisah sebab kehadiran saya ke Sandakan bukan atas dasar politik tapi atas urusan rasmi kerja.

Saya telah dijemput oleh salah seorang staf JHEAINS Sandakan dan dibawa untuk mencari penginapan sebelum bermulanya kursus pada esok hari.

Bermulanya di kawasan bandar saya bertanyakan bilik hotel untuk disewa. Jawapan mereka semuanya penuh. Saya teruskan pencarian sehingga lokasi yang jauh dari bandar. Namun semuanya memberi jawapan yang sama.

Tibanya 2 orang lagi staf Pejabat Mufti melalui jalan darat dan saya meneruskan pencarian hotel bersama mereka sehinggalah masuk waktu maghrib. Walau bagaimanapun semua hotel tidak ada yang kosong. Rupa - rupanya pengumuman telah dihebahkan di Radio bahawa seluruh hotel di Sandakan telah penuh ditempah sempena penamaan calon dan kempen pilihan raya Batu Sapi bermula 26hb Oktober sehingga 04 November 2010.

Akhirnya, saya mengajak kawan - kawan bermalam di kampung iaitu di Beluran jaraknya 90KM dari bandar Sandakan lebih kurang 1 jam masa perjalanan. Dalam sedikit kepayahan dan kesukaran musafir kali ini ada sedikit hikmah yang dirasai apabila Allah memberikan keizinan untuk saya menatap wajah bapa dan mama kerana dapat balik ke kampung.

Alhamdulillah, malam tu kami tidur dengan selesa dan nyenyak mungkin juga kerana keletihan mencari hotel yang tiada kekosongan.

p/s :

Maaf kepada 2 orang sifu falak saya Dr. Baharuddin dan Ahmad Taupan kerana apa yang dirancang lain pula jadinya. Itulah kekuasaan Allah SWT, segala-galanya hanya dengan izinNYA.


Waallahu'alam.

0 ulasan:

Catat Ulasan