Rabu, Oktober 27, 2010

Kursus Falak (Kiblat) Peringkat Negeri Sabah

Bismillah...


26 sehingga 28 Oktober 2010 saya berkampung di Sabah Hotel, Sandakan. Pakej 3 hari 2 malam di sini semata - mata mengikuti Kursus Falak (Kiblat) Peringkat Negeri Sabah. Kursus ini dianjurkan oleh pihak ILIM dengan kerjasama JAKIM Sabah, Pejabat Mufti Negeri Sabah dan JHEAINS.


Sasaran kursus adalah terumpu kepada Imam - imam di sekitar bahagian Sandakan, Kakitangan kerajaan yang terdiri daripada Jabatan Pendidikan, anggota tentera dan sebagainya.

Pelaksanaan kursus seperti ini telah masuk kali ke 3. Pada tahun 2008 ianya dilaksanakan di Kota Kinabalu, tahun 2009 di Tawau dan tahun ini di Sandakan.

Dr. Baharuddin Zainal dan En. Ahmad Taupan dari UNISZA ( Universiti Sultan Zainal Abidin , Terengganu ) merupakan sifu falak saya yang mengemudi dan selaku penceramah utama dalam kursus ini sepertimana pada siri - siri lepas.

Antara pengisian kursus ini ialah beberapa slot ceramah dengan tajuk yang menyentuh mengenai sistem koordinat yang merupakan asas dalam perkiraan ilmu falak selain huraian dan penerangan mengenai ilmu falak. Di samping itu, para peserta juga didedahkan beberapa kaedah penentuan arah kiblat dengan menggunakan beberapa peralatan.

Pengisian kursus secara teori dan amali adalah cara terbaik dalam mencapai objektif kursus ini yang akan didedahkan kepada peserta. Akhir kursus ini, para peserta akan melaksanakan amali dalam kes sebenar penentuan arah kiblat di lokasi sebuah masjid / surau. Selain itu, melalui kursus ini juga penerangan mengenai Prosedur Penentuan Arah Kiblat Negeri Sabah turut dijelaskan dan diterangkan kepada para peserta.

Mudah - mudahan para peserta memperolehi ilmu yang bermanfaat terutamanya ilmu falak yang berkaitan dengan arah kiblat untuk diamalkan dan dimanfaatkan kepada umat Islam.

Dr. Baharrudin Zainal

En. Ahmad Taupan



0 ulasan:

Catat Ulasan