Selasa, Ogos 10, 2010

Ramadhan Kareem

Bismillah...


albelurani sekeluarga mengucapkan Ramadhan Kareem kepada seluruh umat Islam khasnya mereka yang senantiasa atau terbuka blog ini. Mudah - mudahan Ramadhan kali adalah yang terbaik untuk kita.

Imam Malik pernah berkata bahawa syarat untuk mendapat natijah TAQWA yang merupakan sebaik - baik natijah bagi mereka yang berpuasa adalah :

1. Syiam (berpuasa)

berpuasa dengan bersungguh - sunggah sepertimana yang dituntut oleh syara'.

2. Qiam (menghidupkan malam dengan ibadah)

Tarawih hanya Allah anugerahkan ketika bulan ramadhan sahaja. Jangan berkira tentang rakaat, Seluruh imam mazhab berpendapat ianya dilaksanakan lebih daripada 20 rakaat hatta imam malik sendiri mendirikannya sebanyak 39 rakaat. Selain itu, laksanakan juga solat - solat sunat yang lain sebagai menghidupkan malam di setiap ramadhan yang penuh dengan keberkatan.

3. Tilawah al-Quran (baca al-Quran)

Imam Syafie sendiri ketika bulan ramadhan beliau mengkhatamkan 20 kali dalam sehari. Ayuh, sama - sama kita imarahkan ramadhan dengan bacaan al-Quran.

4. Bersedekah

Berilah sedekah setiap hari dibulan ramadhan. Walau hanya sebutir kurma terutamanya kepada mereka yang memerlukan atau kepada mereka yang sedang berpuasa agar dengan sebab sedekah kita dia boleh berbuka dan inilah yang pernah Nabi SAW janjikan bahawa mereka yang bersedekah kepada orang yang sedang berpuasa untuk berbuka maka akan diganjarkan pahala sama dengan pahala mereka yang berpuasa. Ayuh, peluang ramadhan ini hanya setahun sekali.

Saya doakan agar tuan - tuan, muslimin dan muslimat dikurniakan kesihatan, keafiatan dan kekuatan untuk memperbanyakkan ibadah pada bulan Ramadhan tahun ini yang belum pasti kita memilikinya pada tahun hadapan. Saya juga berharap tuan - tuan, muslimin dan muslimat mendoakan albelurani sekeluarga sedemikian.

RAMADHAN KAREEM....

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ameen, ameen yaa rabbal a'lameen. Semoga kita dapat melaksanakan ibadah di bulan penuh keberkatan dan maghfirah ini sebaik-baiknya. Thanks

Catat Ulasan