Sabtu, April 21, 2012

Tadarus Al-quran & Tazkirah

Bismillah,




Lazimnya setiap hari jumaat kira - kira sejam setengah masa diperuntukan kepada warga Pejabat Mufti Negeri Sabah untuk sama - sama bertadarus al-Quran dan selepas itu sedikit tazkirah disampaikan oleh para ustaz secara bergilir-gilir yang menyentuh beberapa bab antaranya tafsir, feqah, sirah dan dakwah.Pada kebiasaannya tadarus ini dipimpin oleh SS Mufti Negeri Sabah. Alhamdulillah, majlis sedemikian setelah sekian lama diamalkan tentu saja banyak manfaatnya.

20/04/12, giliran saya untuk menyampaikan tazkirah. Saya menyentuh mengenai amalan solat, zikrullah dan membaca al-quran di rumah didatangi oleh malaikat rahmah. Sering Nabi SAW memberikan peringatan bahawa orang yang meninggalkan solat maka keberkatan hidup dan rezekinya akan dicabut dan Nabi SAW juga membawa perumpamaan mereka yang tidak solat ibarat "BANGKAI BERJALAN". Maknanya tiada guna muka hensome, cantik, putih melepak, gebu dan sebagainya dipandang oleh manusia tetapi di sisi Allah rupanya "BANGKAI BERJALAN". Agak-agak kalau tuan puan jalan di suatu laluan tetiba terjumpa seekor rusa ( versi sabah: payau ) yang telah mati tanpa kita ketahui kematiannya atas sebab apa, sanggup tak ambil dan lapah lalu buat sup payau (payau ni adalah daging fist class, orang semenanjung pun kalau datang sabah ada yang mesti cari daging payau). Tentu tidak kan, sebab ianya sudah menjadi bangkai dan kita rasa jijik dan kotor. Jadi, kalau orang tak solat?.... macam mana ye...

Oleh itu, kalau rumah hendak dimasuki malaikat rahmat kenalah banyakkan solat (solat sunat) di rumah. Solat fardhu?... solat fardhu bagi lelaki pergilah ke masjid atau surau berdekatan kerana itulah sebaik-baiknya.
Selain itu, perbanyakkan zikrullah dan membaca al-Quran di rumah juga membuatkan malaikat rahmat suka memasuki rumahnya. Kalau rumah tiap hari dengar lagu-lagu lagha (melalaikan) dipenuhi oleh aktiviti yang mendatangkan dosa dan maksiat maka rumah tersebut jauh dari rahmat bahkan dekat kepada azab membuatkan ahlinya juga turut hidup dalam keserabutan tanpa bahagia.

Tanda rumah itu berkat dan rahmat, ialah ahlinya hidup bahagia, suami tengok muka isteri rasa sejuk hati, isteri tengok suami rasa bahagia, lihat wajah anak-anak tambah bahagia. Jika suami seawal pagi pergi bekerja petangnya tak sabar - sabar balik rumah hatta tengok bumbung rumah tersebut pun sudah merasa sejuk hati dan bahagia. Itu tandanya "Rumahku syurgaku". Tapi, jika rumah tersebut tanpa berkat dan rahmatNYA, segala-galanya rasa serabut, penghuninya pun hidup lintang pungkang, tiaphari kedengaran tengking menengking, suami pukul isteri, si isteri pula plingkek (betulkah ejaan tu... :) ) anak-anak. Maka jadilah "rumahku nerekaku atau azabku"... kita mohon perlindungan kepada Allah SWT daripada perkara sedemikian.

Jika Solat, Zikrullah dan membaca al-Quran itu adalah budaya di rumah kita sudah pasti yang kita harapkan adalah "kesejahteraan dan kebahagian" anugerah Allah SAW di dunia dan akhirat. Itulah yang sering didoakan oleh Rasul SAW yang diriwayatkan oleh ibn majah, ahmad juga tercatat dalam kitab "al-Kabair" ;
اللهم انا نسالك العافية فى الدين والدنيا والاخرة
( Ya Allah berikanlah kami keafiatan [kesejahteraan dan kebahagiaan] kepada kami pada agama didunia serta akhirat ).

Oleh yang demikian, saya menyeru kepada warga sepejabat ambillah peluang dan kesempatan untuk duduk bersama di dalam majlis tersebut, hanya sejam setengah berbanding berjam-jam dalam kita bekerja dalam seminggu untuk mendapatkan sedikit manfaat dan peringatan sebagai satu tarbiyyah untuk diri, keluarga dan masyarakat. Luangkan masa, hanya duduk dengar orang lain membaca al-quran pun kita memperolehi pahala.

Kalau boleh kosongkan masa ketika itu dan berilah laluan kepada hati kita mendengar wahyu Allah dan peringatan-peringatan yang baik agar kita menjadi orang yang baik - baik yang sukakan kebaikan dan dengan kebaikan itu kita sampai-sampaikan kepada sanak saudara dan masyarakat. Kalau ada keuzuran yang tidak mendesak adalah lebih baik duduk majlis ilmu yang pasti adanya RAHMAT ALLAH SWT.

Sekian, jazakumullah dan semoga kita memperolehi manfaat.



















- albelurani iPad

0 ulasan:

Catat Komen