Jumaat, April 20, 2012

Fiqah Menguji dan mengasah Aqal

Bismillah...

siapa tak kenal Ustaz Azhar Idrus, namanya dikenali ramai dipelbagai lapisan masyarakat. Majlis ceramahnya sentiasa penuh. Lazimnya, sesi ceramahnya mempunyai soal jawab dan kaedah jawapannya sangat menarik orang yang mendengarnya. Sangat mudah untuk difahami dan menepati seperti yang dibincangkan oleh para ulama'.

Memang benar bab fiqah ni memang medan untuk menguji aqal, dalam menyampaikan jawapan kekadang perlukan kaedah yang membawa orang yang bertanya dapat berfikir akan kesohihannya.

Tidak hairan jika kita mengimbau kehidupan dan cara ulama - ulama dahulu mengeluarkan hukum sungguh hebat kefaqihan mereka selain mereka punyai ilmu yang selayaknya mereka juga punyai kemahiran penyampaian jawapan tersebut samada melalui penulisan atau percakapan.

Lihatlah jawapan UAI dalam bab renjis merenjis pengantin yang kebanyakkan menjadi amalan masyarakat melayu di bawah ini. Anda bolehlah memahaminya.

maknanya " renjislah jika pengantin itu adalah ayam, mafhum sebalik itu bahawa renjis bagi manusia tak boleh kerana yang layak direnjis itu adalah ayam".





sekian, moga ianya bermanfaat untuk diri yang tak kahwin lagi atau yang nak berkahwin lagi atau ibu bapa yang hendak mengahwini anak mereka.

Sekian, moga bermunafaat.

- albelurani iPad

0 ulasan:

Catat Komen