Sabtu, Julai 30, 2011

PULAU MANUKAN




Bismillah...

Kali pertama berkunjung ke pulau ini dan sememangnya berhasrat untuk sampai ke pulau ini kerana terdengar akan keindahan dan kecantikannya.

Alhamdulillah sampai juga saya ke pulau ini atas urusan kerja penentuan arah kiblat 12 buah chalet yang terdapat di sana.

Menaiki bot yang telah disediakan oleh pihak pemohon iaitu Manukan Resort. Pelabuhan sutera habour ke pulau manukan mengambil masa kira-kira 10 minit. Selainnya, saya bersama-sama dengan pelancong luar ke pulau tersebut.

Bermula di pelabuhan saya sudah tidak selesa disebabkan suasana yang menyakitkan pandangan membawa gelapnya hati. Para pelancong yang sememangnya berpakaian seperti di negara dorang yang tiada batas sempadan aurat. Apa boleh buat atas amanah kerja semuanya ini terpaksa di hadapi.

Setibanya di pulau saya cukup teruja keindahan dan kecantikan pemandangan di sana. Namun selera untuk mengambil gambar hilang begitu sahaja kerana keindahan dan kecantikan itu tercemar dengan kerendahan akhlak dan moral orang yang berkunjung ke sana. Benarlah kata-kata sahabat2 FB ada BIAWAK PASIR, DUGONG, DUYONG dan macam-macam lagi.

Namun saya sempat meninjau ke bilik pameran marin dengan memasuki secara percuma yang mempamerkan hidupan-hidupan laut. Saya tertarik dengan disuatu sudut memberikan info yang bermanfaat mengenai bahan-bahan buangan yang mengambil tempoh masa tertentu untuk reput.

Ini sahaja yang dapat saya kongsikan sempena kunjungan ke pulau manukan dan gambar di bawah ini memaparkan info tersebut dan moralnya JANGAN CEMARI ALAM INI DGN PERBUATAN BURUK IAITU MEMBUANG SAMPAH MERATA TEMPAT.

SEKIAN.

p/s: nak bagi nampak clear gambar ni sila klik gambar tersebut.....







Posted via Blogaway

0 ulasan:

Catat Ulasan