Rabu, Julai 13, 2011

Identiti





Bismillah...

Berbicara mengenai identiti sudah pasti berbagai pandangan dan takrifan mengenainya. Oleh itu berbagai persoalan dibina untuk disediakan jawapannya seperti apakah identiti kita sebenar? Di mana hilangnya indentiti anda sebagai....?

Alhamdulillah, dikalangan umat manusia Allah swt pilih kita sebagai umat yang terbaik dan selamat apabila Islam menjadi anutan kita. Sungguh tidak ternilai nikmat ini. Jika ini adalah nikmat yang hebat sudah semestinya kita syukuri dengan hati, iqrar dan seluruh anggota kita.

Berbalik persoalan identiti, seorang yang menjadikan Islam itu pegangannya dan disyukurinya punyai jawapan mengenai identitinya kerana segala-galanya ada dalam Islam. Alquran dan as-Sunnah adalah perlembagaan yang nyata wajib diikuti oleh umat Islam apa jua keadaan hidup dimuka bumi Allah swt ini.

Krisis identiti yang dihadapi oleh umat Islam hari ini berpunca jauhnya seseorang itu daripada ruh al-Quran dan as-Sunnah yang menjadi tuntutan wajib seorang yang beragama Islam.

Krisis aurat, arak, zina, hiburan melampau, rasuah, perompak hak orang lain, zalim dan sebagainya adalah menjadi fitnah terhadap umat Islam ketika ini. Puncanya adalah seperti disebutkan tadi. Ruh al-Quran dan as-Sunnah itu tidak meresap masuk ke lubuk jiwa umat Islam. Masyarakat tidak mampu dibentuk jiwanya dengan al-Quran dan as-Sunnah kerana penguasa meminggirkannya. Penguasa yang lahir juga hancur identitinya disebabkan hancurnya masyarakat yang akhirnya melahirkan penguasa yang tidak layak dan tidak beramanah seterusnya membenarkan sabda Nabi saw mafhumnya bahawa antara tanda-tanda kiamat adalah apabila amanah dijadikan sumber rezeki.

Oleh itu, berbanggalah dengan Islam yang kita anuti, jadikanlah Islam itu identiti kita yang sebenar, jika kita sebagai rakyat maka lahirkanlah generasi beracuankan Islam sepenuhnya dan jika kita sang penguasa maka tampilkanlah akhlak Islam dalam diri anda dan bimbinglah masyarakat anda menuju Allah swt nescaya anda akan disenangi dan disayangi rakyat kerana anda adalah payung rakyat dibawah naungan rahmat Allah swt.

Waallahua'lam.




0 ulasan:

Catat Komen