Khamis, Julai 07, 2011

Garis Panduan Bacaan Doa di Majlis-Majlis Rasmi

Bismillah...

Jika Kurang jelas, klik gambar tersebut.

Saya pernah dan sering ditanya mengenai bacaan doa terutamanya majlis-majlis yang dianjurkan oleh Jabatan-Jabatan kerajaan. Ada yang memberitahu aturcara bahawa selepas bacaan doa ada pula tarian poco-poco bahkan ada juga yang mengadakan bacaan doa dalam majlis-majlis yang tidak sepatutnya dibacakan doa. Walaupun para Ustaz mahupun Ustazah yang telah memberikan pandangan melalui mesyuarat mereka namun pandangan mereka tidak diguna pakai. Yang bestnya, ada segelintir terutamanya orang Islam yang mengetuai dan menganjurkan majlis tersebut sanggup tidak mengguna pakai pandangan Ustaznya melainkan hanya pandangan pihak berwajib seperti Mufti Sabah.

Elok juga kalau begitu, tapi bayangkan jika ada orang Islam mengetuai sesuatu penganjuran majlis bercampur baur dengan maksiat nak dibacakan doa langsung tidak menggunakan pakai pandangan ahli-ahli agamawan termasuk mufti. Apakan jadi?...

Oleh itu, mungkin dengan saya sertakan garis panduan di atas dapat membantu para du'at, Ustaz Ustazah dan juga pencinta-pencinta kebenaran dalam menghadapi situasi tersebut. Garis panduan tersebut adalah keputusan Majlis Fatwa Negeri Sabah yang telah bermuzakarah pada 12-14 September 2005 / 08-10 Sya'aban 1426H.

Sekian, BarakaAllahufikum.

0 ulasan:

Catat Ulasan