Ahad, Ogos 07, 2011

MUSAFIR TENTUTAKAN KIBLAT

Bismillah...






Seawal bulan ramadhan saya bermusafir ke sandakan dan beluran bagi menentukan arah kiblat beberapa surau, masjid dan sebuah hotel.

Surau di bangunan urusetia sandakan yang menempatkan beberapa jabatan kerajaan termasuk Jabatan Kehakiman Syari Negeri Sabah dan JHEAINS.

Kemudian bergerak ke kg. Istimewa jalan batu sapi menentukan arah kiblat sebuah masjid baru tetapi penentuan arah kiblat terbantut kerana pihak pemohon tidak menyediakan juruukur walau telah dimaklumkan.





Setelah itu saya bertolak ke Beluran. Surau perumahan pelantong telah disemak kiblatnya dan telah menepati azimut kiblat sebenar.




Kali ni sempat saya bermalam di kampung, berbuka puasa bersama keluarga dan bertarawih di masjid kampung. Imam qaryah jemput untuk mengimami tarawih tapi terpaksa ditolak kerana badan terasa letih.





Keesokannya 4 ramadhan, dua lokasi di daerah Beluran. Masjid Kg. Bakong - Bakong dan Masjid Kg. Rungus Baru, jalan yang sama menuju ke kedua-dua kampung tersebut tetapi jaraknya sejauh 100KM lebih dari pekan Beluran. Dalam bulan ramadhan memang bermujahadah betul demi melangsaikan amanah yang ditanggung.







Selesai penentuan kiblat di lokasi tersebut, saya bertolak terus ke bandar Sandakan kira-kira 150KM jaraknya bagi meneruskan kerja kiblat sebuah hotel baru (Hotel Best Westren) di bandar Letat batu 4 yang mempunyai 49 buah bilik. Saya tiba waktu asar dan kerja penentuan kiblat saya mulakan keesokan harinya memandangkan tubuh tersangat letih untuk menanti waktu berbuka.

Alhamdulilah, walau jarak dan lokasi agak meletihkan bermusafir pula di dalam bulan penuh barakah ini walau ada rukhsah untuk berbuka tetapi semuanya ini Allah masih lagi memberikan kekuatan untuk terus melangsaikan amanah seorang hamba Allah dan amanah kerja. Sebenarnya orang beriman itu lebih kuat di bulan ramadhan seperti yang tercatat dalam sejarah seperti peristiwa peperangan badar di kala tentera Islam berpuasa namun mereka mampu menang dalam peperangan tersebut. Ibrah dan pengajaran badar sayugianya menjadi pedoman untuk kita terus menjadi hamba Allah yang bertaqwa sesuai dengan matlamat dan tujuan bagi mereka yang bepuasa.

Salam Ramadhan al-Mubarak.

0 ulasan:

Catat Ulasan