Isnin, Ogos 08, 2011

BERBUKA PUASA DI INTAN

Bismillah...


Arahan saya terima bagi menghadiri mewakili SS MUFTI ke majlis berbuka puasa bersama kakitangan perkhidmatan awam persekutuan dan negeri yang diadakan di INTAN SABAH.

Majlis dimulakan dengan ceramah santapan rohani yang disampaikan oleh Ust. Niclos Selvyster berkaitan dengan ramadhan dan sentuhannya mengenai rahmat kaitan pengalaman beliau sebagai seorang pendakwah bebas khusus dalam perbandingan agama.

Seterusnya berbuka puasa di dewan makan dengan menu yang ringan kemudian kami melaksanakan solat maghrib di surau Umar al-khattab. Setelah itu makan malam pula dengan juadah yang cukup berat sebelum isyak.

Solat isyak di sambung dan pihak urusetia mohon untuk saya mengimamkan solat tetapi saya tolak disebabkan tekak saya dipenuhi kahak kerana ketika berbuka tadi telah membelasah segelas air bandung sejuk dan tiada air pilihan.

Lazimnya saya berbuka dengan air kosong atau air bancuhan seperti kopi panas dan mengelak daripada meminum air sejuk terutama jika saya dijadualkan mengimami solat tarawih.

Solat tarawih hanya dilakukan lapan rakaat diteruskan solat witir tetapi saya keluar dan balik awal. Alhamdulillah selesai majlis. Sejujurnya saya kurang berminat menghadiri majlis seperti ini kerana akan mengubah rutin dan jadual khasnya di bulan ramadhan yang telah disusun.

Menu berbuka, waktu makan, solat tarawih dan sebagainya akan berubah pada kebiasaan berdasarkan rutin yang diatur. Mungkin waktu makan berat sebelum isyak menyebabkan perut penuh dan memalaskan badan untuk solat, 20 rakaat tarawih tapi hanya 8 rakaat saja yang dilaksanakan walau boleh sambung dirumah tetapi alangkah baiknya program seperti inilah para jemputan ditarbiyyah beribadah sebanyak mungkin dan baiknya lagi jika para pemimpin yang memulakannya.

Walau bagaimanapun, dipihak penganjur mengharapkan sesuatu yang bermanfaat begitu juga mereka yang menyertainya juga memperolehi manfaat, insyaAllah.

SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK.


0 ulasan:

Catat Ulasan