Ahad, Mac 27, 2011

YAM di Masjid As- Salam Kg Contoh

Bismillah...

Agak lama saya ingin memasukkan cerita ini namun tidak berpeluang dengan hambatan tugas yang lain.

Rancangan amat singkat untuk membawa Saudara Jamaluddin Elias, Timbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia berceramah ke Masjid As-Salam Kg. Contoh Petagas Kota Kinabalu. Beliau bermusafir ke Labuan atas urusan YAM di sana.

Seminggu sebelum kedatangan beliau saya telah maklumkan kepada ahli jemaah masjid melalui kuliah maghrib mingguan saya setelah mendapat lampu hijau oleh pihak jawatankuasa masjid.

Hari ahad, 20 Februari 2011 tengahari tibanya saya bermusafir dari Mersing, Johor dan jam 5 petang menjemput beliau dari Hotel penginapan ke masjid tersebut.

Kehadirannya dinantikan oleh para jemaah kerana mereka ingin mendengar sendiri apa yang berlaku ketika mana tentera Israel menyerang secara brutal kapal Mavi Marmara tahun lepas dan salah seorang yang berada di kapal tersebut adalah Saudara Jamaluddin Elias.

Ceramah ditayangkan besama beberapa slide memaparkan kegiatan YAM, misi - misi bantuan di negara-negara di timpa bencana, isu palestin dan misi serangan kapal mavi marmara oleh tentera Israel laknatullah.

Saya memerhatikan jemaah, ada satu babak yang menceritakan penderitaan rakyat Palestin sehingga ada yang menitiskan air mata.

Selesai cermah tersebut, penasihat Masjid Datuk Hasbullah telah mengumumkan bahawa kutipan tabung masjid untuk jumaat akan datang adalah khas untuk Palestin. Perkara ini telah dimaklumkan kepada penduduk kampung.

Hasilnya sebanyak RM700 lebih telah berjaya dikutip dan saya turut dimaklumkan bahawa kutipan pada jumaat tersebut naik 3 kali ganda berbanding kutipan sebelumnya.

Alhamdulillah, mudah - mudahan Isu Palestin sentiasa segar dalam jiwa umat Islam untuk terus memberi sumbangan dalam apa bentuk sekalipun dan YAM adalah sebuah NGO yang diberikan kepercayaan oleh pihak kerajaan dalam menjalankan misi ini.




0 ulasan:

Catat Ulasan