Khamis, Mac 10, 2011

Re-Treat Hala Tuju JAKIM Sabah

Bismillah...


3 hari 2 malam saya berkampung di Hotel Berjaya Palace, Kota Kinabalu bagi menghadiri kursus Re – Treat Hala Tuju JAKIM Cawangan Sabah bermula 06 sehingga 08 Mac 2011 dianjurkan oleh JAKIM Cawangan Sabah. Walaupun perbincangan ini lebih tertumpu dengan hala tuju JAKIM namun kursus tersebut turut dihadiri wakil di setiap jabatan dan agensi Kerajaan serta badan bukan kerajaan (NGO’S) Islam yang lain.

Kehadiran saya adalah mewakili Pejabat Mufti Negeri Sabah dan antara jabatan dan institusi agama yang hadir adalah JHEAINS, Pusat Zakat Sabah, Baitulmal, manakala NGO’S seperti CONCERN, Yayasan Amal Malaysia Cawangan Sabah, SAHABAT, ABIM, USIA, Persatuan Ulama Malaysia Sabah (PUM) dan Universiti Malaysia Sabah serta UiTM wakil institusi pengajian tinggi yang ada di negeri ini.

Turut hadir pengarah – pengarah bahagian dan pusat – pusat latihan JAKIM di seluruh negeri. Pengisian kursus ini adalah lebih tertumpu dengan program dan agenda JAKIM Cawangan Sabah ( Plan Strategik ) bagi tempoh 5 tahun bermula 2011 sehingga 2016. Satu sesi ceramah dan 3 kali berbengkel dalam kumpulan merupakan pengisian kursus ini. Dimulakan dengan ceramah yang disampaikan oleh En. Musaddik Abd Masjid, Timbalan Pengarah Bahagian Saraan Jabatan Perkhidmatan Awam.

Setelah itu kami dibahagikan 3 kumpulan yang terdiri daripada kumpulan 1 iaitu kumpulan Dakwah, Pengarah JAKIM Sabah sebagai ketuanya dan ahlinya di kalangan pengerusi – pengerusi NGO’S, pengarah – pengarah jabatan serta pengawai – pegawai JAKIM. Kumpulan 2 pula kumpulan PUSAT LATIHAN yang diketuai oleh Ust. Razali Shahbudin dan ahli – ahlinya di kalangan pegawai – pegawai JAKIM yang berkhidmat di Pusat –Pusat Latihan JAKIM seluruh Malaysia bersama wakil – wakil NGO’S. Saya pula di kumpulan 3 kumpulan KAFA dan TAKMIR yang diketuai oleh mantan pengarah JAKIM Sabah.

Alhamdulillah, walaupun bengkel ini adalah hanya membincangkan hala tuju JAKIM tetapi saya cukup kagum pendekatan JAKIM Sabah di atas sifat kerjasamanya terhadap jabatan, agensi dan NGO’S dalam merealisasikan hala tuju mereka dengan menjemput mereka ini untuk duduk semeja bagi mendapatkan pandangan dan idea memantapkan strategik seterusnya tindakan yang bakal diambil.

Merenung dan memahami bait kata – kata ucapan Ketua Pengarah JAKIM Y.Bhg Dato’ Wan Mohamad bin Dato’ Sheikh Abdul Aziz, mesranya saya memanggilnya Ust. Wan ketika beliau Pengetua ( kini pengarah ) Darul Quran akhir tahun 1999 lalu yang menekankan bahawa JAKIM Sabah dalam melaksanakan kerja – kerja Dakwah di bumi Sabah ini jangan lupa sahabat – sahabat ( istilah yang digunakan menunjukkan jiwa yang tawadhuk – pandangan albelurani ) samaada di kalangan jabatan dan agensi agama atau NGO’S Islam yang lain. Dibuktikan sendiri oleh Y.Bhg Dato’ dengan pemerhatian saya selama beliau memegang jawatan sebagai Ketua Pengarah JAKIM turun ke setiap negeri bertemu dengan pengarah jabatan dan agensi serta ketua – ketua NGO’S termasuklah kunjungan beliau ke Pejabat Mufti Negeri Sabah.

Secara peribadi saya amat kagum kepimpinan Ust. Wan sebabnya saya pernah menjadi anak murid beliau walaupun dalam tempoh masa yang singkat. InsyaAllah di lain masa saya akan catatkan sedikit memori ketika bersama beliau.

Akhirnya, saya merakamkan tahniah dan syabas kepada sahabat – sahabat di JAKIM Sabah terutamanya mantan pengarahnya Ust. Aziz Mohammad yang telah bertukar ke ibu pejabat dan telah digantikan oleh Y.Bhg Ust. Haji Ahmad Zaki Hj. Arshad di atas undangan kepada Pejabat Mufti Negeri Sabah bersama – sama memerah fikiran untuk menghasilkan natijah terbaik bagi memantapkan dakwah di bumi Sabah ini yang sewajibnya menjadi amanah kita bersama.

Jazakumullah Khairal Jaza’..


















p/s : kepada sahabat – sahabat terutamanya Ust Fadhli bin Ahmat bersama barisan urusetianya ana ucapkan syabas dan tahniah moga Allah memberkati antum sekalian. Barakaallahu fikum….

1 ulasan:

مسافر اسلام berkata...

Assalammualikom wtb Ustaz. Khiafahlauka?
Allhamdullah jika ada NGO yang mampu duduk berbincang, meluangkan masa dalam sesi perbincangan.

Tahniah untuk semua.
JazakaAllah

Catat Ulasan