Jumaat, Mac 18, 2011

Ceramah Maulidurrasul 1432H (2)

Bismillah...


Saya tutup ceramah dengan mengajak para pendengar beramal 7 diantara sunnah Rasul SAW sebagai berita baik “ Bashira” :

1. Dirikanlah Sunat Tahajjud ( Solat Malam ).

Surah al-Isra’ ayat 79 menjelaskan perihal ini. Nabi seorang yang maksum tidak pernah tinggal solat tahajjud dan ke atas diri nabi SAW itu adalah menjadi kewajipan baginda melaksanakan nya.

Hikmahnya, jaga solat malam di situ Allah kurniakan kekuatan diri dan kekuatan hubungan hamba dengan pencipta. Kisah Salahuddin ayubi bersama tenteranya bagi membuka palestin menceritakan kelebihan tahajjud.

2. Solat Subuh Berjemaah di Masjid.

“ Dihimpunkan malaikat malam dan malaikat siang itu di waktu solat fajar (subuh)”- hadis riwayat bukhari.

Saya pernah mendengar kata – kata seorang ulama, “ jika anda ingin melihat kekuatan ummah maka anda lihatlah solat subuh mereka di masjid “. Jika hanya beberapa soff sahaja ini menunjukkan kita masih lemah dan jika solat subuh semacam solat jumaat saat itulah Islam kembali kuat dan mantap.

3. Baca, fahamilah dan amalkan Al-Quran.

Penurunan wahyu langsung kepada nabi SAW, sudah semestinya segala keperibadian nabi SAW adalah hasil corakkan wahyu tersebut yang langsung di bawah tarbiyyah Allah SWT.

Jika hendak selamat dunia akhirat, jadikan al-Quran dustur hidup di setiap masa jangan hanya membaca secara bermusim, lari daripada masjlis ilmu yang mengakibatkan jahil untuk beramal dengannya.

4. Sentiasa Memohon Keampunan Kepada Allah SWT.

“ Demi Allah, sesungguhnya aku memohon keampunan dan bertaubat kepadaNYA tiap – tiap hari seratus kali” – Riwayat Abu Hurairah.

Nabi SAW seorang maksum pun memohon ampun kepada Allah dengan beristigfar seratus kali tiap – tiap hari. Bagaimana kita yang bukan maksum ini ?.....

5. Banyakkan Sedekah.

“Aku tak banyak harta yang ada pun cukup – cukup saja”. Antara alasan bagi mereka yang benar tiada harta dan buat – buat tidak ada harta tetapi bakhil bin kedekut.

Baca hadis ke 25 Matan Arba’in Imam Nawawi Rahimullah. Tahmid, tasbih, tahlil, takbir, suruh orang buat baik, tegah orang daripada melakukan mungkar dan maksiat, hatta jimak antara suami isteri yang halal itupun dikira sedekah.

Banyak jalan untuk kita menghulurkan sedekah…..

6. Solat Sunat Dhuha

Mafhum Hadis yang diriwayatkan oleh termizi dan nasa’i :

Rasul SAW berwasiat 3 perkara :

1. Tidak tidur sebelum melakukan solat witir

2. Tidak meninggalkan 2 rakaat solat sunat Dhuha

3. Berpuasa 3 hari dalam sebulan.

Solat sunat Dhuha juga sebagai cara untuk mencukupi keperluan sehingga akhir hayat.

7. Banyakkan Zikir

Surah al-Ahzab ayat 41-42 : Allah menyarankan agar banyak ingat kepadaNYA pada pagi dan petang.

Betapa dekatnya Rasul dengan penciptanya, kita pun sewajibnya ikut apa yang Rasul SAW telah tunjukkan kepada kita.

Alhamdulillah, semoga dengan cara ini kita dapat hidupkan sunnah Rasul SAW, Allah SWT anugerahkan kita “Cinta ( RedhaNYA ) “ kepada kita. Amin ya Rabb…

Sekalung ucapan terima kasih kepada TLDM terutamanya kepada Panglimanya di atas undangan ke masjlis yang cukup bermakna ini. Jazakumullah Khairal Jaza’...


0 ulasan:

Catat Ulasan