Ahad, Mac 06, 2011

Cerapan Hilal Rabi'ulahir 1432H

Bismillah...


Alhamdulillah cerapan hilal Rabi'ulakhir 1432 telah dilaksanakan pada 05 Mac 2011 / 30 Rabi'ulawal 1432.

Cerapan kali ini kami telah menerima tetamu dari PLKN Kota Belud seramai 25 orang yang diketuai oleh Tuan Anuar, Komanden Kem PLKN Kota Belud.

Majlis dimulakan dengan saya menyampaikan sedikit taklimat mengenai Balai Cerap dan aktiviti cerapan yang akan dilakukan pada hari tersebut.

Dengan pendedahan sedikit ilmu falak terutama yang berkaitan dengan cerapan hilal, para rombongan nampak sungguh berminat untuk melakukan aktiviti cerapan. Kebanyakkan mereka adalah kali pertama berkunjung ke Balai Cerap dan mereka amat teruja dengan landscape dan panorama yang menenangkan minda.

tepat jam 6.10pm, semuanya telah bersedia untuk mencerap dengan menggunakan 4 buah peralatan total setation dan sebuah teleskop yang telah kami sediakan. 6.28PM matahari terbenam, para pencerap hanya mempunyai masa selama 15 minit sahaja untuk hilal dicerap kerana hilal terbenam pada jam 6.43pm.

Keadaan cuaca mulanya hujan renyai - renyai tetapi berhenti ketika matahari mula terbenam dan keadaan kaki langit diufuk barat kelihatan awan tebal yang sedikit memenuhi ruang langit ufuk barat.

Keputusannya, hilal tidak kelihatan disebabkan keadaan awal yang tebal. Jika mengikut hisabnya hilal telah memenuhi kretiria iaitu ketinggian hilal adalah 3 darjah, jarak lengkung hilal 7 darjah dan umur hilal ketika itu adalah 13 jam.

Kretiria secara hisabiah yang telah ditetapkan adalah ketinggian hilal adalah tidak kurang daripada 2 darjah, jarak lengkung hilal tidak kurang daripada 3 darjah atau umur hilal tidak kurang 8 jam.

Ada dikalangan rombongan yang datang berbsik dengan saya, "ini adalah pengalaman baru" katanya lagi " selama ini kita hanya tahu melalui pengumuman di TV mengenai bila raya dan puasa, tapi kali ini kami tahu macam mana kaedah yang digunakan bagi menentukan hari raya dan puasa".

Itulah visi dan misi kami akan cuba sedaya upaya agar ilmu falak terus dikembangkan di negeri ini. Yang istimewanya ada juga yang hadir bersama rombongan tersebut di kalangan bukan Islam mendengar penjelasan dan penerangan mengenai ilmu falak yang telah saya sampaikan. Moga bermanfaat untuk mereka.

InsyaAllah aktiviti rukyah hilal Jamadilawal akan datang kami akan menjemput ahli jawatankuasa masjid dan surau di sekitar Balai Cerap al-Biruni.

Jumpa lagi...





















0 ulasan:

Catat Komen