Jumaat, Februari 04, 2011

Rehlah

Bismillah...

Gambar kenangan

Kesempatan cuti selama 2 hari bersempena tahun baru cina, Usrah ibu-ibu (deskusi helwa) Taman Pasir Putih mengadakan rehlah bertempat di Hutan Lipur Kawang. Turut hadir para suami juga sahabat - sahabat seusrah memeriahkan rehlah ini.

Bukan hanya menadah kitab dan perbincangan ilmiah sebagai manhaj usrah bahkan pelaksanaannya direalisasikan dalam bentuk rehlah agar rukun usrah itu dapat dirasai oleh ahli-ahlinya.

Alhamdulillah, rehlah kali ini cukup ringkas tapi padat dengan mesej kepada sahabat - sahabat. "Tafahum" dan " Takaful" mungkin itu mesejnya.

Menu beraneka rasa, masing - masing bawa. Bakar membakar juga ada. Ikan, ayam dan sosej pun dibakar. Ops... perkataan "bakar" tu baiknya diubah kepada "panggang" baru sedap didengar kata seorang sahabat. Ikan, ayam dan sosej panggang. Para suami la yang berperanan memanggang.

Si anak - anak pula bermandi manda dengan pelbagai gaya. Di letakkan dalam satu kolam kedalaman airnya sesuai dengan mereka. Abe Long ( anak sulung saya ), " abi ! along tak takut pantai " katanya ketika kami dalam perjalanan ke lokasi ini. Abe long payah sangat nak mandi samada pergi ke pantai atau kawasan mandi manda, katanya dia takut. Tetapi akhirnya dia mandi juga walaupun ditepian aliran air terjun.

Rasa seronok tengok gelagat anak - anak di samping sahabat - sahabat yang lain dalam suasana memupuk silaturrahim. Walau kesibukan dalam dunia dan kerjaya masing - masing tetapi rasa tanggungjawab kepada ummah digalas bersama. Melihat anak - anak dalam dunia mereka yang hanya mengerti "keseronokan" sebenarnya merekalah yang wajib dipupuk agar mereka meneruskan kerja - kerja yang ditinggalkan oleh Rasul SAW.

Memanggang, bermandi manda, makan-makan pun sudah, maka berakhirlah rehlah kali ini dan akan diteruskan pada masa akan datang di tempat mungkin lagi menarik. Tetapi, jangan lupa pertemuan akan datang perbincangan ilmiah, isu - isu semasa dan mathurat seperti lazimnya.

Sekian...

Panggang jangan tak panggang... manis senyum tu atau senyum kat ayam dipanggang tu..

Ikan pun turut dipanggang... macam menjeleng ja ikan tu kat kamera ni...

Murahnya rezeki... teringat saudara2 kat Palestin..

Yang ibu - ibu duk usai apa yang boleh dimakan, si bapa pula tengah memanggang..

Walau duduk di atas longkang makan tetap berselera....

Sedapnya makan... Aiskrim pun ada.

Cantik baju ni... bapanya kata " promosi ni ada kat http://gerairizqi.blogspot.com/.. ba kunjung2 la..

na... buatlah mau gaya apa.. gelagat anak - anak kecuali abe long je tak berani masuk dalam ni..

Iman juga dimandikan di samping abe longnya. Yang macam power rangers tu turut memeriahkan manda mandi dorang ni..

0 ulasan:

Catat Ulasan