Khamis, Januari 13, 2011

Kiblat : Kg. Naluyan Sipitang

Bismillah...


Kg. Naluyan Sipitang terletak kira - kira 120KM dari Bandaraya Kota kinabalu. 11 Januari 2010 (selasa) saya bermusafir ke kampung tersebut atas tujuan semakan arah kiblat Surau Kg. Naluyan.

Permohonan telah diterima dan khabarnya berlaku sedikit percanggahan di antara penduduk kampung mengenai arah kiblat di surau tersebut. Ahli Jawatankuasa masjid telah mengambil langkah untuk menyelesaikan isu ini dengan memanjangkan perkara ini kepada JHEAINS dan seterusnya JHEAINS memanjangkan perkara ini kepada pihak kami.

Saya telah tiba di lokasi tersebut dan di sambut oleh ajk masjid. Kerja semakan arah kiblat terus dilakukan. Saya menggunakan kaedah bayang matahari dan kebetulan cuaca ketika itu amat baik.

Setelah dibuat semakan didapati kiblat asal bagi surau ini berada pada 272 darjah berbanding dengan kiblat sebenar iaitu 290 darjah 49 minit 53.9 saat maka berlaku selisih sebanyak 18 darjah 49 minit 53.9 saat maknanya arah ke kiblat sebenar adalah ke kanan sebanyak 18 darjah.

Alhamdulillah, pihak ajk masjid telah dapat menerima di atas semakan kiblat ini dengan membetulkan saf (sejadah) berdasarkan arah kiblat sebenar yang telah ditanda.

Di kesempatan yang ada, saya juga turut menjelaskan beberapa kaedah penentuan arah kiblat di samping bersoal jawab mengenai dengan isu - isu arah kiblat yang menarik minat ajk masjid kampung tersbut.

" Ust, kalau nak jemput ceramah mengenai falak bolehkah" tanya setiausaha masjid, saya jawab "boleh" kemukakan surat saja.


0 ulasan:

Catat Ulasan