Isnin, Januari 17, 2011

Beluran

Bismillah...


Beluran adalah salah satu daerah di Sabah di bahagian Sandakan. Terletak kira-kira 300KM lebih dari Kota Kinabalu dan 93KM dari bandar Sandakan.

Pekan Beluran adalah pekan tumpuan bagi penduduk di daerah Beluran. Pekan Beluran tidaklah besar tetapi kemudahan - kemudahan asas itu ada seperti sekolah, hospital, pejabat pos dan kemudahan bank sahaja yang belum ada.

Dari segi sesioekonomi, rakyat beluran ada juga yang kerja sebagai kakitangan kerajaan, bisnes sendiri, bercucuk tanam, nelayan, berkelapa sawit.

Infrastruktur sedang giat juga dibangunkan di pekan ini. Tetapi tidak serancak sebagaimana harapan penduduk di pekan ini. Dari segi politik pula, setakat ini Beluran dibawah pemerintahan Barisan Nasional seingat saya semenjak kecil lagi... ( semenjak 80 an ). Jika dihitung masanya mungkin sudah berpuluh tahun dan sudah kenampakan banyak bangunan yang boleh disiapkan dan didirikan. Tetapi realitinya hanya penduduk dan rakyat beluran yang lebih mengetahui.

Ramai yang berkunjung ke Beluran antaranya untuk membeli udang yang sememangnya terkenal dengan udang gala. Selain itu juga Beluran terkenal dengan ikan PATIN, jika di semenanjung ikan PATIN terkenal di negeri Pahang. Ikan PATINnya memang fersh bukan dibela atau dipelihara tetapi hidup liar di sungai labuk dan sugut yang menjadi sumber rezeki kepada penduduk di daerah ini. Ketam juga tersohor di daerah ini.

Alhamdulillah, kekerapan saya outsatition ke Sandakan sempat juga saya balik ke Beluran yang merupakan tanah tumpah darahku ini meninjau keadaan dan situasi di sana. Jika dilihat dari segi dakwah pula, Beluran tidak ketinggalan dalam menerima dakwah Islamiah yang disampaikan oleh pelbagai pihak samaada pihak luar atau anak tempatan sendiri.

Perlumbaan dalam membangunkan fizikal di daerah ini begitu agresif seperti yang dimahukan oleh para pemimpin di sini cukup dialu-alukan tetapi dalam masa yang sama pembangunan rohani turut dibangunkan secara agresif agar Beluran tidak hanya dibanggakan dengan bangunan tinggi mencakar langit bahkan dibanggakan kerana tingginya akhlak dan moral rakyatnya sama ada dari segi berPOLITIK, BerSOSIAL dan berEKONOMI.








Beluran = albelurani alfalaki = www.albelurani.blogspot.com

2 ulasan:

Awanama berkata...

ketam rm5 jehhhhhh????????? wowww

Awanama berkata...

salam...sy terbace blog ni..just nak tanye di beuran ade x bajet2 hotel utk menginap..sy dr KL dan akan ke beluran pd 14-16 june 2011 kerana ade tugas..minta bantu sbb this is 1st time ke sane..if u dont mind just text to my emel...fadil_28august@yahoo.com .....TQ so much...

Catat Komen