Rabu, Januari 19, 2011

14A @ 14F

Bismillah...


Kekerapan saya bermusafir di luar daerah Kota Kinabalu membuatkan diri terasa lapang seketika atas tujuan kerja - kerja yang telah diamanahkan terutama dalam kerja yang berkaitan penentuan dan semakan arah kiblat bagi masjid, surau, permis - permis kerajaan atau swasta, hotel dan resort.

Jika dihayati sebenarnya bermusafir ini mempunyai kelebihan dan keseronokan kerana doa orang musafir Allah makbulkan, boleh tengok tempat orang, dapat kawan baru dan berbagai lagi.

Perjalanan musafir saya ada yang melalui jalan darat dan udara. Suka saya inginkan kongsi bersama mengenai musafir melalui udara. Apa yang saya maksudkan adalah bermusafir menaiki kapal terbang.

Biasanya saya akan cuba mendapatkan tempat duduk 14A atau 14F. Kerana banyak kelebihan ditempat tersebut :

1. Tempatnya di tepi tingkap, memudahkan kita melihat pemandangan melalui udara.
2. Ruangnya yang luas, boleh mengunjur kaki sehabis panjang kaki anda.
3. Ruangnya yang selesa boleh menyaingi tempat duduk bisnes class.
4. Berhampiran dengan pintu kecemasan. Pramugari atau pramugara bagitau awal-awal kat kita, jika berlaku kecemasan dia minta tolong kita yang bukakan pintu.

Mungkin sedikit tips bagi sesiapa yang hendak bermusafir tertutamanya ke Sandakan dari Kota Kinabalu, anda cubalah dapatkan tempat duduk 14A jika hendak selesa atau mana - mana nombor mulanya dengan A letaknya sebelah kiri pesawat. Ini kerana, jika cuaca cerah dan baik anda akan berpeluang melihat gunung kinabalu dan untuk kaki - kaki photogrphy ini view paling baik jika dapat shoot gunung kinabalu daripada pesawat.

Jika destinasi dari Sandakan ke Kota Kinabalu dapatkan tempat duduk 14F atau mana - mana nombor ada "F" letaknya sebelah kanan pesawat. InsyaAllah, gunung kinabalu akan kelihatan.

Cuma perlu diingat untuk mendapatkan tempat duduk 14A atau 14F hendaklah daftar masuk melalui kaunter bukan melalui internit atau kios. Kerana tempat duduk tersebut adalah tempat duduk berhampiran pintu kecemasan. Jadi orang yang hendak duduk di sana mestilah yang gagah perkasa yang dapat buka pintu kecemasan jika berlaku kecemasan. Yang tak gagah tu kena gagahkan dirilah supaya boleh duduk ditempat yang selesa.

Semoga permusafiran anda dirahmati Allah dengan mendapat tempat duduk yang selesa walaupun bukan di bisnes class.

Pramugari kata :

" tuan - tuan dan puan - puan kita telahpun mendarat di lapangan terbang Sandakan, sebarang peralatan elektronik dan telefon bimbit tidak dibenarkan sehingga tiba di bangunan terminal. Semoga anda selesa bersama penerbangan ini dan kita jumpa lagi dipenerbangan akan datang ".

Alhamdulillah, sampai pun di sandakan mau atur kiblat ni.......




2 ulasan:

Awanama berkata...

seat kesukaan seorang pensyarah di Institut Perguruan Razali Ismail Kuala Terengganu, sebab badan dia oversize sikit.. heheheh

albelurani berkata...

saya mengemarinya...

Catat Komen