Jumaat, Januari 29, 2010

Minyak Kelantan

Bismillah...


Sungguh hairan dengan senario pemerintahan di Kelantan dan saya yakin tidak sama dengan negeri - negeri lain.

Dikhabarkan satu majlis, dimulakan dengan solat maghrib berjemaah dan solat isyak kemudian solat hajat yang diimami sendiri oleh menteri besarnya bersempena dengan tuntutan royalti minyak oleh Kerajaan Kelantan. Di pentas ini juga bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah turut berceramah. Berita lanjut klik di sini.

Kehadiran rakyat kelantan yang begitu ramai untuk mengetahui apa cerita sebenarnya royalti minyak yang dituntut oleh Kerajaan kelantan daripada Kerajaan Pusat yang sememangnya itu adalah hak kelantan.

Mereka hadir dengan rela hati tanpa ada disediakan bas atau pengangkutan free atau sebarang ganjaran berbentuk wang di atas kehadiran mereka itu. Bahkan berjayanya pimpinan Tok Guru mentarbiyyah rakyat Kelantan dengan membawa rakyat Kelantan bergantung harap dengan Allah SWT apa jua bentuk tekanan, penafian hak rakyat Kelantan dan sebagainya.

Segala-galanya mereka kembalikan urusan kepada Allah SWT dengan cara pemimpin serta rakyat jelata menadah tangan memohon bantuan Allah SWT. Walau apa pun bentuk tekanan, fitnah dan penafian hak bagi rakyat Kelantan oleh pihak - pihak tertentu, Kelantan tetap berdiri teguh di bawah naungan Allah SWT kerana Pemimpin dan rakyat jelatanya takut akan Allah SWT dalam memenuhi syarat Pemimpin dan Rakyat yang BERIMAN dan BERTAQWA kepada Allah SWT.

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آَمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

" Jikalau sekiranya penduduk - penduduk negeri itu BERIMAN dan BERTAQWA, pastilah kami akan melimpahkan kepada mereka berkat dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat kami) itu, maka kami seksa mereka disebabkan perbuatannya".
(al-a'araf ayat 96 )

Waallahua'alam.

1 ulasan:

abu siasi berkata...

takbiiiiir....Allahuakbar.

Catat Komen