Isnin, Januari 18, 2010

Imej Gerhana Matahari Separa

Bismillah...

15 Januari 2010 (Jumaat), Pejabat Mufti Negeri Sabah dengan Kerjasama Unit Sains dan Teknologi (UST), Jabatan Tanah dan Ukur, Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia Cawangan Sabah (JUPEM), Pertubuhan Sains Kg. Lingkudau Ranau (PUSKAL), Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) dan beberapa agensi kerajaan yang lain telah menganjurkan majlis cerapan dan solat gerhana matahari.

Bermula jam 9.00 pagi sehingga 11.30 pagi adalah pameran daripada pihak UST dan Pejabat Mufti. Jam 2.30 petang majlis bermula dengan kehadiran para tetamu jemputan kemudian jam 3.20 petang taklimat mengenai gerhana matahari separa telah disampaikan oleh Dr. Mustafa Nasir (PUSKAL). 4.10 petang solat sunat gerhana di masjid al-Hilal.

Memandangkan cuaca kurang baik dengan turunnya hujan dan langit ditutupi dengan awan tebal sejak awal pagi sehingga petang maka sebarang imej gerhana matahari langsung tidak dapat dirakam dari Balai Cerap Al-Biruni Negeri Sabah.

Cuma imej dapat diperolehi daripada Balai Cerap Langkawi melalui siaran langsung yang telah dibuat di laman web PUSKAL-SABAH.

Berikut adalah imej - imej dipetik dari Balai Cerap Langkawi :







0 ulasan:

Catat Ulasan