Jumaat, Januari 29, 2010

Kelmarin

Bismillah...

Kelmarin 28 Januari 2010 (khamis) sepatutnya saya membawa anak yang baru lahir sebulan lalu ke klinik untuk pemeriksaan rutin dan selepas itu ke Pejabat dan kebetulan juga pada hari tersebut pejabat saya juga sedang menganjurkan gotong royong bulanan untuk kali pertama pada tahun ini demi menyahut seruan pihak atasan.

Namun, sekembalinya saya dari pejabat pada hari rabu, mula terasa badan yang kurang menyenangkan seakan - akan nak demam. Semangat dikuatkan kerana lepas maghrib kelas al-Quran berjalan seperti biasa dan akan menyiapkan makanan untuk anak dan isteri.

Selesai sahaja mengajar al-quran, kaki mula sakit dan rasa kesejukkan pada tapak kaki masuk hingga ke tulang. Amat sakit dan menyukarkan saya untuk berjalan. Walaupun isteri masih dalam pantang terpaksalah dia yang menyiapkan makan malam.

Ketika itulah saya merasakan bahawa sakit lama kembali semula. Pernah ketika saya di Darul Quran penyakit yang sama saya alami menyebabkan saya terdampar di katil sepanjang hari hanya gagahkan badan bangun untuk solat itupun dalam keadaan merangkak.

Jadi, malam itu juga kaki teramat sakit dan badan mula panas. Hanya berbekalkan minyak panas yang disapu di kaki kanan. Bangun untuk menunaikan solat subuh dalam keadaan duduk dan ke bilik air terpaksa merangkak.

Oleh itu, jadual asal untuk membawa anak ke klinik dan ke pejabat bersama - sama dengan warga pejabat bergotong royong akhirnya berubah. Hari itu saya mohon MC dan anak dibawa ke klinik hanya di sebelah petang.

Alhamdulillah, mungkin ini satu kaffarah atau peringatan untuk diri agar lebih menghargai nikmat kesihatan itu dengan lebih menghampirkan diri kepada Allah SWT. Hari ini seperti biasa saya ke pejabat walaupun jalan masih lagi terinjut - injut.

0 ulasan:

Catat Ulasan