Rabu, Januari 27, 2010

Anda Kenalkah Siapa ini?

Bismillah...


Dalam menyelusuri rakan - rakan di FB maka ternampaklah gambar ini. Tak perlu saya perkenalkan memang semua dah maklum.

Apa yang anda dapat tafsirkan? sudah pasti bermacam - macam penafsiran anda. Sedikit coretan juga tafsiran yang saya petik dari FB akhi Firuz al-Jengkari :

Assalammua'alaikum dan salam muafakat..:)

Sedikit coretan kisah Umar Abdul Aziz : Suatu ketika Umar bin abdul aziz pulang ke rumah dan menangis sehingga isterinya bertanya “Apa yang Amirul Mukminin tangiskan?” Beliau mejawab “Wahai isteriku, aku telah diuji oleh Allah dengan jabatan ini dan aku sedang teringat kepada orang-orang yang miskin, ibu-ibu yang janda, anaknya ramai, rezekinya sedikit, aku teringat orang-orang dalam tawanan, para fuqara’ kaum muslimin. Aku tahu mereka semua ini akan mendakwaku di akhirat kelak dan aku bimbang jika aku tidak dapat menjawab hujah-hujah mereka sebagai khalifah kerana aku tahu, yang menjadi pembela di pihak mereka adalah Rasulullah saw’’ Isterinya juga turut mengalirkan air mata.

~Bersederhanalah wahai pemimpin, istiqomah dgn perjuangan Islam, serta cakna akan apa yg kamu pimpin~

Tinta albelurani :

Jika anda pemimpin, anda akan dihormati jika jiwa anda jiwa yang ditarbiyyah dengan al-Quran dan as-Sunnah yang sanggup bersama dengan golongan do'afa' (lemah) dan Masakin (miskin). Jika anda melihat ke bawah anda tidak akan mudah lupa diri dan jika anda terus mendongak ke atas nescaya anda akan terus dihina penduduk langit dan bumi dan amat malang Allah SWT memurkai anda kerana itu Nabi SAW adalah manusia yang sentiasa berdamping dengan golongan do'afa' dan masakin dan golongan inilah yang menyukai baginda SAW.

Mungkin doa mereka lebih mustajab untuk kita ketika kita berada di persada dunia yang tinggi melangit.

Waallahua'alam.

0 ulasan:

Catat Ulasan